MENTORA
Aquí seguim estudiant
ObertEl programa MENTORA cerca aconseguir que els i les joves que estan en risc d’abandonar decideixin continuar estudiant, més enllà de l’ESO, i fins graduar-se als estudis postobligatoris.
Diferents agents (ajuntaments, centres educatius, entitats) impulsen el programa localment, amb els i les estudiants que així ho desitgen i amb voluntariat seleccionat entre persones adultes de proximitat i que tenen la formació el suport d’equips professional per fer les seves funcions. Les persones mentores complementen les tasques d’educadors/es, professorat i altres agents educatius que intervenen amb els nois i noies. Així, tota la comunitat empeny per impulsar la continuïtat educativa d’aquest alumnat. L’acompanyament d’una persona mentora pot ser l’element diferencial entre seguir dins el sistema educatiu o abandonar i tancar-se les portes a moltes oportunitats.
Com funciona?
Una persona adolescent a qui se selecciona, accedeix a participar al programa MENTORA al llarg d'un curs escolar (pot ser o 3r o 4t d’ESO, o bé el 1r curs de postobligatòria, sigui batxillerat o CFGM). Idealment, la seva relació de mentoria pot durar fins a tres cursos, almenys fins que s’hagi assegurat la seva transició educativa entre l’ESO i la postobligatòria.
Un equip local impulsor s’encarrega de coordinar tots els agents implicats (instituts, entitats, serveis municipals, famílies…) i donar seguiment a les parelles de mentoria. La Fundació Bofill proporciona les eines i dona seguiment als equips locals per a que puguin dur a terme tot el cicle del programa.
Les persones voluntàries segueixen una formació, són dotades de recursos i eines i tenen supervisió professional regular per poder dur a terme les seves sessions de mentoria amb el noi o noia que se’ls assigna.
Durant un mínim de 3 mesos les parelles de mentoria de cada municipi es troben regularment durant una o dues hores a la setmana, en un espai o equipament públic. El seu objectiu és fer activitats i tenir converses que permetin al o la jove prendre les decisions adients per continuar estudiant. Aquestes poden versar entorn a les opcions després de l’ESO, a les pròpies habilitats del noi o noia, a les tècniques d’estudi i estratègies per organitzar-se i concentrar-se, al coneixement dels recursos que té a la seva disposició… i es fan en un ambient distès i informal, que permeti a totes dues persones sentir-se a gust i passar-s’ho bé, mentre treballen per objectius de millora educativa de l'adolescent.
Blog
Llegeix els articles relacionats
Educar a partir del vincle: la força de la mentoria en una societat resilient
Educar a partir del vincle: la força de la mentoria en una societat...
Publicacions
Video
No t’ho perdis
Annie Kidder: "Ajudar al teu fill a estudiar és com parar la taula: no el forço, però mostro totes les opcions"
Actes
Inscriu-te, aprèn i participa
-
Cicle de tallers per a famílies d'adolescents a càrrec d'Alba Castellvi
Cicle de tallers per a famílies d'adolescents a càrrec d'Alba C...
En el marc del programa Mentora oferim tres càpsules formatives en línia a càrrec de l'experta Alba Castellvi, adreçades a famílies d'adolescents que estiguin...
05/02/2026 17:00h - 18:00h
Més informació
Actes
Actes anteriors
-
Mentoria: oportunitats educatives en comunitat
Mentoria: oportunitats educatives en comunitat
Creiem en una educació que no deixa ningú enrere. Una comunitat que acompanya perquè cada adolescent pugui imaginar un futur amb més opcions. Sabem que el paper del...
21/10/2025 18:00h - 19:15h
Més informació -
Sessió informativa per a voluntariat Mentora
Sessió informativa per a voluntariat Mentora
Busquem persones voluntàries amb ganes de donar suport a joves d’ESO i de postobligatòria perquè continuïn estudiant i no abandonin prematurament els estudis.
22/09/2025 18:00h - 19:00h
En streaming
Més informació -
Capacitar famílies, reforçar futurs: Claus per la continuïtat educativa
Capacitar famílies, reforçar futurs: Claus per la continuïtat...
El paper de les famílies en l'etapa de presa de decisions dels i les adolescents que transiten de l'ESO a la postobligatòria és essencial. El seu suport pot marcar la...
25/02/2025 17:30h - 19:15h
Hub Social, c/ Girona, 34 interior 08010 Barcelona
Més informació -
Joves prenent la veu: Ombres de Colors entra a l’institut
Joves prenent la veu: Ombres de Colors entra a l’institut
Garantir el pas de l’ESO a la postobligatòria dels i les joves de Catalunya és un repte que cal perseguir per traçar millors camins i futurs compartits. Evitar que...
28/10/2024 10:00h - 13:00h
Hub Social, c/ Girona, 34 interior 08010 Barcelona
Més informació -
Seguim apostant per la mentoria perquè més alumnes continuïn estudiant!
Seguim apostant per la mentoria perquè més alumnes continuïn e...
L'any passat, més de 500 persones, ajuntaments, centres, entitats... van respondre a la crida Mentora. Més de 200 voluntaris i voluntàries que s'han implicat per...
23/02/2024 09:30h - 13:15h
HUB Social - c/ Girona, 34 interior, Barcelona
Més informació -
Mentoria per continuar estudiant: vols reduir l'abandonament escolar al teu territori?
Mentoria per continuar estudiant: vols reduir l'abandonament escolar...
...
03/03/2023 09:15h - 12:15h
HUB Social - c/ Girona, 34 interior, Barcelona
Més informació
Notícies
Estigues informat
Equip
Equip del projecte
-
Mar Avendaño
Directora del programa Mentora
Directora del programa Mentora Formació Vaig llicenciar-me en Sociologia, especialitzant-me en educació i cultura, a la Universitat Autònoma de Barcelona, on més tard també vaig cursar el Màster en Polítiques Europees de Cooperació al Desenvolupament al Institut d'Estudis Europeu…
Veure’n més
-
Laura Cardús i Font
Coordinadora del programa Mentora
Formació Graduada en Mestra d’Educació Primària, màster en Desenvolupament i Cooperació i doctora en Antropologia Social i Cultural. Experiència He estat anys dedicada a la recerca i docència universitària, fent etnografia a Mèxic i a Barcelona. M'he vinculat a diferents projectes del tercer sec…
Veure’n més
-
Xavier Alarcón
Impulsor de Passaport Edunauta (Aliança Educació 360) i de Mentora
Impulsor de Passaport Edunauta (Aliança Educació 360) i de Mentora Doctor en Educació per la UDG, on ha estat enfocat en estudiar projectes de mentoria social per a joves immigrants extutelats i persones refugiades. Es va graduar en Treball Social per la URV i va realitzar el Màster Int…
Veure’n més
-
Maria Badia
Formació Soc graduada en Pedagogia per la Universitat de Barcelona i formada en metodologies d'acompanyament terapèutic. Experiència La meva trajectòria professional ha estat sempre dins l'àmbit de l'educació formal i no formal, acompanyant a infants i joves en el seu desenvolupament. Des del 2…
Veure’n més