FAQS: preguntes freqüents sobre la Fundació Bofill

A la Fundació Bofill treballem pel canvi social i per combatre les desigualtats socials i educatives. Publiquem informes i recerques, fem propostes constructives i posem en marxa projectes per demostrar que crear més i millors oportunitats educatives per a tothom és possible. Ho fem amb aliances i de la mà de l’expertesa de docents, acadèmics, entitats socials, responsables de les administracions educatives… per elaborar propostes que donin resposta a les necessitats socials i educatives actuals.

Però, com ho fem? D’on surten els recursos per fer recerques i propostes amb independència d’interessos econòmics o polítics? Com es decideixen els temes que abordem, d’entre tots els reptes socials i educatius que tenim? Qui col·labora en els projectes?

El rigor és fonamental en totes les recerques i propostes que impulsem, però també la independència econòmica i política i la transparència. Per això, a continuació contestem breument aquestes i altres preguntes que ens heu anat fent arribar per xarxes, missatges o correus:

Què és la Fundació Bofill?

Som una entitat social que promovem recerques i propostes de canvi per generar més i millors oportunitats educatives contra les desigualtats socials. Ho fem impulsant recerques, debats i iniciatives que incrementin el compromís de la societat amb l’educació i generin millors polítiques públiques.

Amb l’expertesa i l'experiència de centenars de recercadors, docents i altres actors de la comunitat educativa, promovem recerques rigoroses i les divulguem per fer recomanacions i propostes aterrades a la realitat educativa.

Per què es crea la Fundació al 1969?

La Fundació va ser creada l’any 1969 amb una donació patrimonial del matrimoni format per Teresa Roca i Formosa i Josep Maria Vilaseca i Marcet. No la van crear com una fundació familiar sinó ciutadana, i amb el seu patrimoni van garantir la independència econòmica i política de l'entitat.

Amb aquest patrimoni hem promogut més de 2.800 recerques i tesis, seminaris, projectes i grups de treball sobre temes tan diversos com el sistema electoral, la participació política, la renda bàsica universal o la regeneració urbana, i també vam posar en marxa el primer Panel de Desigualtats Socials de Catalunya.

Des del 2009 ens focalitzem en educació, amb projectes com l’Anuari de l’educació a Catalunya, LecxitDeSegregACCIÓ o Zero Abandonamententre molts d’altres.

Qui forma l’equip de la Fundació?

L'equip de la Bofill està format per professionals de la pedagogia, de la sociologia i docents que identifiquen àmbits de recerca i col·laboren amb actors de la comunitat educativa a través de seminaris o jornades per definir propostes, contrastar conclusions i dissenyar projectes.

La Fundació també compta amb un patronat, que vetlla per la nostra independència i contribució social. Està format per persones amb trajectòries molt diverses, que garanteixen una visió àmplia dels reptes socials als quals ha de contribuir la Fundació.

Perquè la Fundació fa propostes de polítiques educatives?

La Fundació va néixer per promoure la transformació social. Hi ha molts reptes pendents per millorar la societat, però des de l’any 2009 apostem per la millora de l’educació com una palanca per millorar la societat. Perquè si construïm un sistema educatiu veritablement inclusiu, equitatiu, que generi aprenentatges valuosos i significatius, i que no deixi ningú enrere, contribuirem a fer una societat millor.

Per això, des d’aleshores la nostra missió és promoure més i millors polítiques públiques que permetin avançar cap a una educació de qualitat i combatre les desigualtats. Fem un gran esforç per elaborar propostes i fer-les arribar a tots els actors educatius, i treballem especialment perquè les administracions públiques posin l’equitat educativa al centre de l’agenda política.

Per exemple, en els darrers temps hem fet propostes sobre:

Són propostes que treballem conjuntament amb experts d’universitats, de les administracions i amb docents, i que beuen d’experiències que ja s’estan donant en altres països del nostre entorn.

En tots aquests àmbits, la Fundació defensem que s’incrementi la inversió educativa al nostre país, prioritzant la reducció de les desigualtats. Creiem que aquesta és una condició (necessària, però no suficient) perquè els docents puguin desenvolupar la seva tasca educativa en condicions. La feina dels i les docents és molt exigent, i per això defensem que hi ha d’haver polítiques educatives que les recolzin.

D'on provenen els recursos de la Fundació?

De la donació i el llegat de Teresa Roca i Formosa i Josep Maria Vilaseca i Marcet. La Fundació és una entitat social sense ànim de lucre creada gràcies al seu patrimoni, que es dedica íntegrament i exclusivament al finançament de l’activitat de la Fundació. Aquests recursos propis, que estan publicats i els comptes i auditories de cada any es poden consultar a l’apartat de comptes, permeten que la sostenibilitat i el finançament de l'activitat de la Fundació no depenguin de cap organisme extern, ni públic ni privat, i garanteixen la independència i el rigor de les recerques i els programes.

A la Fundació Bofill tenim clara la nostra missió: millorar la societat a través de promoure la igualtat d’oportunitats educatives a Catalunya, sempre de manera crítica i propositiva. I alguns dels projectes que hem impulsat darrerament són:

Alhora, per fer possible programes concrets i estendre'n l'abast i l'impacte, la Fundació es presenta a convocatòries públiques i privades. En el cas de les públiques, amb administracions municipals i catalanes, estatals i europees, governades per tots els partits polítics (amb l'excepció de VOX). Pots consultar el detall de totes, aquí.

Com garanteix la Fundació la independència d’empreses i administracions?

La Fundació garanteix la independència econòmica i política de tots els informes, propostes, recerques i projectes per principis fundacionals, missionals i estratègics, i també perquè la base del finançament de les recerques i projectes que impulsem són els recursos propis dels fundadors.

A més dels recursos propis que en garanteixen el funcionament, la Fundació es presenta puntualment a convocatòries per a programes concrets, per estendre’n l'abast i l'impacte i arribar més enllà en la generació d’oportunitats educatives per a tots els infants i jovesPots consultar el detall de totes, aquí.

Aquesta combinació de recursos propis i externs garanteix la independència de la Fundació i la seva capacitat per tenir el màxim d’impacte en la lluita contra les desigualtats.

Quina relació té la Fundació amb l’administració i el Departament d’Educació?

La relació de la Fundació amb les administracions es basa a fer-los arribar els informes i recerques que promovem, i fer propostes de polítiques educatives adreçades als que decideixen: a la Generalitat, als municipis, sigui quin sigui el govern, i a tots els partits polítics (amb l’excepció de VOX), perquè augmentin la inversió en polítiques que redueixin les desigualtats educatives. Per això publiquem un Anuari de l’educació que analitza els principals reptes, informes amb propostes i també denunciem la inacció i els incompliments en reptes socials i educatius com la segregació escolar o l'abandonament prematur.

També vam promoure un manifest signat per més de 800 persones i entitats per reclamar que la política educativa ha d'estar informada per l'evidència. Podeu veure, per exemple, un resum dels reptes i polítiques que vam proposar als partits per a les eleccions al Parlament de Catalunya de 2020 o el conjunt d'àmbits i propostes per a les eleccions municipals de 2023 per construir municipis més resilients i amb oportunitats per a tothom.

Quina participació tenen els i les docents en els informes i recerques sobre com ha de ser l’educació?

Totes les propostes de millora del sistema educatiu que fem des de la Fundació estan treballades i contrastades amb centenars de docents, perquè el canvi educatiu no es pot fer sense qui dia a dia està a les aules. Els i les docents, juntament amb experts i expertes acadèmiques, tècnics educatius i administració, formen part activa de seminaris, actes i grups de treball que organitzem contínuament. A més dels centenars de voluntaris, organitzacions, entitats i persones individuals que s'impliquen en els projectes que impulsem.

Al llarg dels anys, més de 3.700 persones d’àmbits, contextos i experteses molt diferents han participat en actes, jornades, recerques i projectes de la Fundació. I creiem que aquest treball col·laboratiu entre docents, directores de centres, sociòlegs, pedagogs… és una aportació de valor per generar consensos i solucions compartides a les desigualtats educatives.

Quina és la posició de la Fundació Bofill sobre la privatització de l’educació?

La privatització és un dels grans riscos del sistema educatiu català que cal combatre. Precisament per això defensem millors polítiques públiques que eixamplin les oportunitats de tots els infants amb independència dels recursos familiars i que combatin les creixents desigualtats socials.

En aquesta línia, darrerament hem presentat diverses propostes per enfortir l’oferta educativa pública i garantir-ne la qualitat i l’equitat: La fórmula de l’equitatLa concertada a debat i Beca + Secundària contra l'abandonament escolar. Són recerques que apunten que:

  • La millora del finançament del sistema educatiu ha de prioritzar l’ampliació de l’acció educativa dels centres que escolaritzen alumnat vulnerable per fer efectiva la gratuïtat i una educació al servei de la lluita contra la desigualtat educativa.
  • Els models de provisió mixta (pública i privada subvencionada) com el català tendeixen a augmentar la segregació escolar i les desigualtats educatives.
  • Catalunya és el setè sistema educatiu de l'OCDE amb més pes de l'escola concertada, que no es coresponsabilitza de l'educació d'alumnes vulnerables.

La Fundació, als mitjans de comunicació

Per tal de promoure la transformació i el canvi social, la Fundació Bofill també té l’objectiu de promoure el debat educatiu i situar a l’esfera pública temes clau per a l’equitat educativa, com la segregació escolar, l’abandonament escolar, la necessitat d’un finançament més just per als centres educatius o la falta de beques per a l’alumnat vulnerable.

Per això, difón la recerca i l’acció a través dels canals propis però els caps de projectes també col·laboren amb els mitjans de comunicació per divulgar i sensibilitzar sobre reptes d'equitat educativa:

Com puc involucrar-me en algun dels projectes de la Fundació Bofill?

També et preocupen les desigualtats? Els reptes que tenim al davant són massa importants perquè els puguem afrontar sols, per això necessitem més persones que es vulguin arremangar.

Des de la Fundació impulsem projectes en diversos reptes socials i educatius, molts d’ells en aliances amb altres entitats, organitzacions o administracions. Hi ha moltes maneres d’implicar-te en la lluita contra les desigualtats educatives, t’animem a estar al dia de les iniciatives i a formar-ne part de diverses maneres:

  1. Volem fer-te arribar directament al teu correu, sense intermediaris, aquells temes que ens preocupen i les noves recerques, crides, projectes… Suma-t’hi i no et perdis res!
  2. T’animem també a convidar amics i companys compromesos pel canvi social a unir-s’hi. Junts tenim més força per aconseguir més canvis.
  3. Escriu-nos amb les propostes i aportacions que tinguis. Creus que hi ha algun tema rellevant que no hem abordat, que hauríem de tractar més o vols fer-nos arribar alguna pregunta o dubte sobre la Fundació, algun dels projectes que impulsem, els reptes educatius actuals…? No dubtis a fer-nos arribar idees i comentaris.
  4. Ajuda’ns a fer arribar els reptes d’equitat a més gent i a reclamar polítiques decidides per acabar amb les desigualtats educatives! Estigues al dia per Twitter o per Instagram de les novetats dels projectes, crides de voluntariat i recerques, i comparteix-les.
  5. Coneixes el programa Lecxit de lectura per a l’èxit educatiu? Si tens una hora a la setmana i ganes de transmetre la passió per la lectura, fes-te’n voluntari! I si ets una escola, biblioteca o entitat social, sigues un Espai Lecxit!
  6. Vols ser part d'un projecte il·lusionant per contribuir a millorar les trajectòries educatives de l’alumnat del teu institut, barri o municipi? Ets un ajuntament, un institut, o una entitat social? Impulsa Mentora! I, si t’agradaria ser mentor o mentora, estigues atent/a i no et perdis la pròxima crida de voluntariat!
  7. Code Club volem que tot infant, sense importar d’on vingui ni quina sigui la seva situació social o econòmica, tingui l’oportunitat d’aprendre a programar d’una manera creativa i crítica. Descobreix-lo i suma-t'hi!

Cal un esforç constant i col·lectiu, que aplegui a organitzacions i persones compromeses com tu, disposades a treballar juntes per fer possible el canvi social que ja no pot esperar més. Gràcies per formar-ne part!

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar la informació que es fa pública al nostre lloc web i recopilar informació estadística. Si es continua navegant, considereu que s’accepta el seu ús. Podeu canviar la configuració i obtenir més informació aquí.

Acceptar