Pobresa i èxit escolar

Completat

Existeix un volum important de recerca sobre la relació entre pobresa i èxit escolar, que no ha estat prou explotat en la seva capacitat de transformar-se en propostes concretes. Per això, plantegem explorar el coneixement disponible sobre la matèria, tant de  la recerca i dels programes d’intervenció com dels professionals implicats, per poder-lo convertir en una agenda clara i ambiciosa de propostes d’actuació social i política per Catalunya.

La relació entre educació i pobresa és el centre d’atenció d’un bon nombre d’actors vinculats a l’àmbit de l’exclusió social. Molts d’ells tenen les seves reivindicacions específiques i han estat els interlocutors de l’administració en el disseny de polítiques públiques sectorials. Creiem, però, que no s’ha fet una mirada més integral a les relacions entre pobresa i educació i a les mesures per a fer front a les seves conseqüències.

Hi ha molt coneixement disponible sobre quins són els eixos claus per combatre els efectes de la pobresa sobre l’escola: molts passen per polítiques de reducció de la pobresa i enfortiment de les famílies; d’altres, per mesures de compensació de les mancances o privació que acompanyen la pobresa; també n’hi ha que se centren en allò que la política educativa, i els centres educatius, poden fer.

En definitiva, s’ha generat recerca i evidències sobre accions polítiques i programes d’intervenció que poden funcionar, orientades a abordar les relacions entre pobresa i educació. Seria possible construir, a partir del coneixement disponible, una agenda clara i ambiciosa? Que aporti estratègia als diferents actors sobre quin tipus d’acció és imprescindible emprendre per combatre la pobresa i els seus efectes sobre les possibilitats i oportunitats educatives? Quines polítiques podríem fer en aquests moments, de crisi i urgència? Quines hem de començar a preveure per quan la situació econòmica millori i previsiblement hi hagi més recursos públics per destinar-hi?