El present informe de recerca ha estat promogut per la Fundació Jaume Bofill i es contextualitza en el marc de la iniciativa EDUCACIÓ 360. Educació a Temps Complet (en endavant, Educació 360) , que impulsa aquesta institució, en tant que responsable de la generació de coneixement i la recerca en el marc d’aquesta iniciativa, juntament amb la Diputació de Barcelona i la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya, parteix de la voluntat de fer evidents alguns dels aprenentatges educatius, comunitaris i organitzatius que ens ofereixen els Plans educatius d’entorn (en endavant, PEE). Al tractar-se d’un conjunt d’experiències diverses i des d’una llarga trajectòria, s’elabora aquest informe amb el propòsit d’identificar connexions entre el capital socioeducatiu que ens ofereix aquesta llarga experiència amb altres iniciatives comunitàries, com en aquest cas, l’Educació 360.
Són diversos els arguments que justifiquen la necessitat d’aprofundir en l’anàlisi de les connexions existents entre els PEE i Educació 360 i, conseqüentment, construir coneixement rellevant:
- Ambdós es proposen partir i construir una nova cultura col·laborativa.
- L’acció educativa és entesa com un procés transversal i permanent en el que la comunitat educativa és coresponsable de la generació d’oportunitats educatives.
- Ambdues propostes necessiten recolzar-se d’un context legislatiu i tècnic que des dels principis de la inclusió i equitat educativa les faci viables.
- Ambdues propostes pretenen construir l’èxit educatiu a partir de la coresponsabilitat dels agents condició que parteix del reconeixement de la base comunitària de l’educació.
Informe elaborat pel Grup de Recerca ERDISC de la UAB.