El context: reptes coneguts, canvis necessaris
Catalunya viu actualment processos de canvi i innovació en el seu sistema educatiu i en les seves escoles. Aquests canvis s’observen en la manera d’enfocar els ensenyaments (menys memorística, més competencial), en les preocupacions de fons (equitat i inclusió), i en les apostes sobre com governar-los (autonomia de centre, treball en xarxa i coresponsabilitat entre administracions i agents educatius).
El principal desafiament que té plantejat el sistema educatiu avui dia és com fer reals i profunds aquests canvis, apostant per accions decidides i valentes. Més enllà de mesures cosmètiques i d’innovacions superficials, calen propostes fermes de transformació educativa, basades en l’evidència i la reflexió.
10 palanques per al canvi: l’aportació de l’Anuari 2018
En aquest Anuari presentem 10 palanques per encarar i fer possible els canvis que requereix el sistema educatiu. Aquestes palanques han estat identificades i contrastades en un procés deliberatiu que ha comptat amb més de 100 experts, autoritats i professionals de l’educació (universitats, centres educatius, administració educativa, entitats...). Finalment, sota la direcció científica de Jordi Riera (catedràtic d’Educació de la URL-Blanquerna), 17 autors han estat els encarregats d’elaborar els capítols on es concreten les palanques seleccionades.