l5t-e360_publi-1.jpg

Educació 360: més enllà del temps lectiu

En una societat global i complexa com l’actual es requereix una educació transversal, amb participació d’agents i recursos diversos. L’escola té un paper rellevant com a garant de l’equitat, però insuficient, perquè l’educació no s’acaba quan finalitza l’horari lectiu.

• Pàgines 552
  • Data 14/05/2021
  • ISBN 978-84-123061-1-8

La institució escolar ha deixat de ser la font d’informació gairebé única que havia estat tradicionalment per convertir-se en un dels múltiples focus de coneixement i de formació. Aquesta realitat fa necessari ubicar la institució escolar com un dels actors clau de l’ecosistema educatiu local; un component important juntament amb alguns altres, com ara la família, les xarxes socials, les amistats, i les activitats extraescolars, d’esplai i comunitàries.

Educació 360 parteix de la base que l’educació és responsabilitat de l’Estat, de la família i de l’escola, però també del municipi i de les associacions i indústries culturals. Per això, planteja incorporar les oportunitats educatives que avui es troben fora del sistema escolar (com les activitats extraescolars, de vacances i el temps de migdia) i connectar l’educació reglada amb àmbits com ara l’artístic, l’esportiu, el lúdic, el lleure i el tecnològic.

Però la recerca constata que no tothom té les mateixes possibilitats d’accés a les oportunitats educatives més enllà del temps lectiu, i que aquestes dificultats d’accés poden ser una important font de desigualtat social.

La preocupació per l’escletxa social que poden generar les desigualtats en les possibilitats d’accés a ofertes educatives de qualitat ha estat determinant en el sorgiment del concepte Educació 360 i en què cada dia més institucions i entitats se sumin a aquest gran projecte de país que treballa per fer realitat el dret de tots els infants i adolescents a aprendre més enllà de l'escola.

El llibre Educació 360: més enllà del temps lectiu. Una aproximació a les dades de participació i als agents de l’ecosistema educatiu, dirigit per Anna Forés i Artur Parcerisa, s’ha concebut com un estudi exploratori que ajudi a descriure i dimensionar la participació de la infància i l’adolescència en l’Educació 360.

Autors

Equip implicat