Informe tècnic sobre les tendències demogràfiques i la planificació educativa a Catalunya, 2000-2030, elaborat per Jordi Bayona i Carrasco (Universitat de Barcelona i Centre d’Estudis Demogràfics). El document ha servit de base per l'elaboració del dossier sobre planificació escolar, que ha permès a la Fundació Bofill concloure que 116 centres educatius catalans estan en risc de tancar per la manca de planificació del Departament.
Evolució de la natalitat i la població escolar a Catalunya
L’evolució de la natalitat a Catalunya ha conegut variacions importants en les darreres dècades, que comporten descensos o augments del nombre de naixements del 50% en pocs anys, la qual cosa comporta canvis profunds en els volums i la distribució per etapes de l’alumnat. A més a més, i des d’inicis de segle XXI, s’hi ha de sumar la incertesa que comporta la immigració internacional, amb moments d’elevada intensitat d’entrades o, fins i tot, de sortides, i que afecten al mateix temps a tots els cursos escolars.
La conjuntura econòmica guia l’evolució de la fecunditat i les migracions. Mentre l’efecte de la primera és diferit en els anys, en quan el descens o l’augment en el nombre de naixements anticipa descensos o increments futurs de l’alumnat, en el segon cas el seu impacte és més brusc, ja que es produeix a totes les etapes educatives i moltes
vegades amb arribades a mig curs. Amb dades de 2022, la recuperació econòmica dels darrers anys no s’ha traduït en un ascens de la fecunditat, que segueix en valors mínims. En canvi, les entrades migratòries s’aproximarien a màxims històrics anuals a Catalunya. Amb generacions amb pocs efectius, el pes dels alumnes arribats de l’estranger serà cada cop més visible si ho comparem amb generacions amb més efectius.`
Relacionat: