La recerca educativa ha identificat que hi ha alguns alumnes que, malgrat provenir d'entorns socioeconòmics desafavorits, aconsegueixen superar aquestes adversitats i tenir bons resultats d’aprenentatge. La clau de l’èxit d’aquests alumnes rau en bona part en la seva resiliència o en la capacitat que tenen d’afrontar amb èxit unes condicions de vida adverses i esdevenir millor persona.
Sovint, darrere les experiències d’elevat èxit educatiu en contextos complexos trobem docents i responsables de polítiques educatives que han centrat l'atenció a promoure la resiliència en els seus alumnes, amb l’objectiu de millorar-ne els resultats d’aprenentatge i d'incrementar les seves possibilitats d’inserció social. La clau rau en identificar i fomentar les característiques pròpies dels alumnes, del centre educatiu, i de la seva comunitat que incrementen aquesta resiliència.
Els alumnes resilents es mostren intrínsecament motivats per aprendre en diferents àrees i tenen confiança en les seves capacitats acadèmiques. Alguns estudis mostren que és especialment important que els alumnes percebin el suport emocional del seu docent. Són alumnes que aconsegueixen concentrar-se i passen més temps que els seus companys aprenent tant dins com fora de l’escola. Per tant, algunes preguntes rellevants que es plantegen en torn d’aquesta temàtica són les següents:
- Com podem fer de la resiliència una eina clau per a millorar l'aprenentatge en entorns desafavorits?
- Les tutories afavorir la resiliència i ser un recurs estratègic contra l'abandonament escolar?
- Com hem de transmetre confiança en les capacitats acadèmiques dels nostres alumnes?
- Com hem de promoure un clima càlid i acollidor que propiciï seguretat emocional en els centres educatius?
- Com hem afavorir les relacions socials dels alumnes i contribuir a la millora de la resiliència en els centres?
Encara que algunes escoles han engegat programes específics d’educació socioemocional per promoure la resiliència dels seus alumnes, la proposta va més enllà: cal construir centres resilients que impliquin tota la comunitat educativa.
Per debatre aquestes qüestions i d'altres, us convidem a participar en la propera sessió de Debats d’Educació, a la qual assistirà Boris Cyrulnik. Cyrulnik, psiquiatre i psicoanalista francès, és conegut per haver encunyat el terme resiliència a partir de l’estudi de l’obra de John Bowlby. En els darrers anys, a més de ser director d’estudis a la Universitat de Toló i de Var, ha centrat la seva activitat en divulgar coneixements de caire psicològic, mèdic i educatiu.
Us hi esperem per a debatre aquestes qüestions i d'altres que ens vulgueu plantejar!
Debats d'Educació és un fòrum organitzat per la Fundació Jaume Bofill i la Universitat Oberta de Catalunya, que té l'objectiu de promoure el debat sobre temes d'actualitat i de fons que considerem claus en relació als reptes i problemes que ha d'afrontar l'educació en el context social, polític i econòmic que vivim.
Moderadors: Josep M Mominó, professor dels Estudis de Psicologia i Ciències de l'Educació de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) i Ismael Palacín, director de la Fundació Jaume Bofill.
Conferència en francès. Servei de traducció simultània al català.
Segueix la jornada en directe per streaming a través de la web de la Fundació Jaume Bofill i per Twitter amb les etiquetes #debatseducacio o bé @UOCuniversitat i @FundacioBofill.
No arribes a temps d'assistir-hi? Cap problema! Podràs recuperar el visionat aquí.
Aquesta sessió Debat d’Educació ha estat organitzada amb el suport de GEDISA i l’Institut Francès de Barcelona.
Fotografia: B.Cyrulnik (c) DRFP Odile Jacob