boris_ok_260116.jpg
18/02/2016
17:30h - 19:00h

Com construir centres educatius resilients per afavorir l’aprenentatge de tot l’alumnat?

Institut Français de Barcelona Veure mapa

La recerca educativa ha identificat que hi ha alguns alumnes que, malgrat provenir d'entorns socioeconòmics desafavorits, aconsegueixen superar aquestes adversitats i tenir bons resultats d’aprenentatge. La clau de l’èxit d’aquests alumnes rau en bona part en la seva resiliència o en la capacitat que tenen d’afrontar amb èxit unes condicions de vida adverses i esdevenir millor persona.

Sovint, darrere les experiències d’elevat èxit educatiu en contextos complexos trobem docents i responsables de polítiques educatives que han centrat l'atenció a promoure la resiliència en els seus alumnes, amb l’objectiu de millorar-ne els resultats d’aprenentatge i d'incrementar les seves possibilitats d’inserció social. La clau rau en identificar i fomentar les característiques pròpies dels alumnes, del centre educatiu, i de la seva comunitat que incrementen aquesta resiliència.

Els alumnes resilents es mostren intrínsecament motivats per aprendre en diferents àrees i tenen confiança en les seves capacitats acadèmiques. Alguns estudis mostren que és especialment important que els alumnes percebin el suport emocional del seu docent. Són alumnes que aconsegueixen concentrar-se i passen més temps que els seus companys aprenent tant dins com fora de l’escola. Per tant, algunes preguntes rellevants que es plantegen en torn d’aquesta temàtica són les següents:

• Com podem fer de la resiliència una eina clau per a millorar l'aprenentatge en entorns desafavorits?
  • Les tutories afavorir la resiliència i ser un recurs estratègic contra l'abandonament escolar?
  • Com hem de transmetre confiança en les capacitats acadèmiques dels nostres alumnes?
  • Com hem de promoure un clima càlid i acollidor que propiciï seguretat emocional en els centres educatius?
  • Com hem afavorir les relacions socials dels alumnes  i contribuir a la millora de la resiliència en els centres?

Encara que algunes escoles han engegat programes específics d’educació socioemocional per promoure la resiliència dels seus alumnes, la proposta va més enllà: cal construir centres resilients que impliquin tota la comunitat educativa.

Per debatre aquestes qüestions i d'altres, us convidem a participar en la propera sessió de Debats d’Educació, a la qual assistirà Boris Cyrulnik. Cyrulnik, psiquiatre i psicoanalista francès, és conegut per haver encunyat el terme resiliència a partir de l’estudi de l’obra de John Bowlby. En els darrers anys, a més de ser director d’estudis a la Universitat de Toló i de Var, ha centrat la seva activitat en divulgar coneixements de caire psicològic, mèdic i educatiu.

Us hi esperem per a debatre aquestes qüestions i d'altres que ens vulgueu plantejar!

Debats d'Educació és un fòrum organitzat per la Fundació Jaume Bofill i la Universitat Oberta de Catalunya, que té l'objectiu de promoure el debat sobre temes d'actualitat i de fons que considerem claus en relació als reptes i problemes que ha d'afrontar l'educació en el context social, polític i econòmic que vivim.

Moderadors: Josep M Mominó, professor dels Estudis de Psicologia i Ciències de l'Educació de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) i Ismael Palacín, director de la Fundació Jaume Bofill.

Conferència en francès. Servei de traducció simultània al català.

Segueix la jornada en directe per streaming a través de la web de la Fundació Jaume Bofill i per Twitter amb les etiquetes #debatseducacio o bé @UOCuniversitat i @FundacioBofill.

No arribes a temps d'assistir-hi? Cap problema! Podràs recuperar el visionat aquí.

Aquesta sessió Debat d’Educació ha estat organitzada amb el suport de GEDISA  i l’Institut Francès de Barcelona

Fotografia: B.Cyrulnik (c) DRFP Odile Jacob

Institut Français de Barcelona