Aquest seminari obert pretén aportar reflexions, debats i iniciatives sobre com podem fer que els alumnes esdevinguin creadors?
Una gran part d'aquest procés és el pensament creatiu que gira al voltant del moviment maker: implica indagar profundament en un problema que estem tractant de resoldre abans de desenvolupar una gamma de diferents solucions, seleccionar les més prometedores, construir-les i anar millorant-les constantment fins arribar a la solució definitiva. Permet empoderar als infants i joves a través de la curiositat, el descobriment, la innovació i el coneixement obert i col·laboratiu.
Per tant, el moviment maker entronca amb un dels valors més difícils del currículum educatiu de qualsevol país: el valor de la innovació, aprendre a fer a través de l’experiència, els errors i els encerts. Com aprenen els nostres alumnes a ser innovadors? Com acompanyar-los perquè passin de ser consumidors a productors de solucions, continguts i recursos? Com incentivar el seu pensament de disseny? Quines eines ens poden permetre fer aquest salt creatiu? Quin rol ha de jugar el mestre i quin l’alumne en aquest tipus d’aprenentatge? Com les noves tecnologies digitals i el moviment maker tenen el potencial de transformar el model d’ensenyament i aprenentatge?
Al seminari es podran conèixer tres experiències maker en educació que segueixen aquest enfocament i que exemplifiquen aquesta tendència en el nostre país:
- Construint amb el cap, amb les mans i amb el cor – Experiències maker per a futurs changemakers: de la mà d’Eduard Muntaner, arquitecte d’experiències d’aprenentatge a UdiGitalEdu (Universitat de Girona).
- La Robòtica Educativa a l'Escola Sant Gervasi - Aprendre el llenguatge de la programació: per part d’Ana Padilla, mestra i Cap del Departament d'Innovació de l'Escola Sant Gervasi Cooperativa de Mollet del Vallès.
- Els superpoders ciutadans d’Edutec: dels Nous artesans al Club Maker – Makers al Citilab: a càrrec de Laia Sánchez, responsable del Col·laboratori, Projectes Europeus i SocialMediaLab al Citilab, i professora associada del Dept. de Comunicació Audiovisual de la FCC de la UAB.
Els assistents podran participar activament en el debat, conèixer recursos i podran aprofundir en diverses pràctiques inspiradores sobre com potenciar que els alumnes desenvolupin habilitats creatives adquirint i renovant coneixement de manera constant.
La trobada estarà dinamitzada per Frank Sabaté, mestre de l’Escola Projecte de Barcelona, especialista en programació d'ordinadors a l'aula i robòtica educativa, i membre del comitè científic d’Educació Demà.
Conduirà l'acte Ismael Peña-López, director d'innovació oberta de la Fundació Jaume Bofill.
Accés lliure i gratuït.
El seminari obert es podrà seguir en directe per streaming a través del web de la Fundació Jaume Bofill, i també via Twitter @FundacioBofill amb el hashtag #eduDemà.
No arribes a l'hora al seminari online? Cap problema! Podràs recuperar el visionat aquí.
Anima’t i inscriu-te al seminari obert!