p9b-banner_1200x800_jornada-9m-1024x682.jpg
09:15h - 12:30h

El municipi connectat, la clau de l’Estiu Enriquit

Fundació Miró Veure mapa

És cosa sabuda que l’estiu és terreny fèrtil per a les desigualtats educatives i hi ha molts estudis que alerten dels greus desavantatges que pateixen els infants i adolescents que no gaudeixen de les activitats de lleure educatiu durant l’estiu.

També hi ha un grandíssim consens sobre els beneficis del lleure d’estiu en quant al creixement personal i la millora educativa dels infants i joves. Quasi tothom està d’acord en què participar a activitats d’estiu millora l’adquisició de competències relacionals, de gestió emocional, de cooperació, de llenguatge i comunicació. I que són espais estimulants d’aprenentatges perquè amplien l’horitzó personal, els interessos i les expectatives i permeten explorar la pròpia identitat, la creativitat, el joc, l’exercici físic, l’espai obert, la comunitat, la curiositat. I, en resum, aporten i consoliden el benestar personal.

Tot i això, encara és hora que tots els actors socials i educatius partícips d’aquest consens trobem quina és la manera d’aconseguir que aquests beneficis del lleure d’estiu fertilitzin les trajectòries vitals d’aquells infants i joves que no poden gaudir-ne per motius econòmics o culturals. Tot i l’augment de la participació a activitats d’estiu en els darrers deu anys, encara hi ha sectors socials en què la participació és baixa o nul·la.

Quines actuacions poden fer les administracions locals per garantir una participació plena d’infants i adolescents a les activitats de lleure d’estiu? Quines mesures cal incorporar en els plans municipals per eliminar els obstacles d’accés? Com s’articula una política local d’oportunitats educatives durant l’estiu que ampliï l’accessibilitat trencant barreres econòmiques, burocràtiques, informatives o culturals? Quines decisions cal prendre? Quin rol han de jugar els centres educatius en la prescripció i acompanyament familiar cap a l'oferta d'estiu? Com consensuar una oferta d'estiu de qualitat amb les entitats socioeducatives del territori? Com garantir una oferta equilibrada territorialment?

Per abordar aquestes qüestions us convidem a participar a la jornada El municipi connectat, la clau de l’Estiu Enriquit que tindrà lloc el pròxim 9 de març de 9:15h a 12:30h, a la Fundació Miró (Parc de Montjuïc s/n).

Comptarem amb les expertes Emilie Rivas, responsable de Save the Children Catalunya i Maria Jesús Larios, síndica adjunta per a la defensa dels drets dels infants i adolescents del Síndic de Greuges de Catalunya, en un debat que aportarà elements per construir una política local de garantia de drets educatius durant l’estiu. Aquest diàleg s’emetrà també en línia.

La jornada forma part de la campanya d’#EstiuEnriquit de l’Aliança Educació 360 que te com a objectiu impulsar l’acció dels governs locals en l’ampliació del dret educatiu durant l’estiu de tots els infants i joves d’una manera equitativa, inclusiva i de qualitat i comptant amb el treball coordinat i la complicitat de la resta d’agents educatius que conformen les comunitats educatives locals.

Per això, us proposem també tres Diàlegs d’estiu simultanis amb els impulsors municipals d'iniciatives que plantegen mesures i estratègies per garantir un estiu equitatiu i de qualitat pels infants i adolescents del territori. Aquests diàlegs seran una bona oportunitat per conversar i intercanviar aprenentatges.

Esperem que la proposta us inspiri respostes a qüestions centrals com ara: Com impulsar i sostenir espais de col·laboració local amb els agents implicats en l’oferta d’activitats d’estiu? Com atraure i acompanyar a famílies ‘no usuàries’ a l’oferta d’activitats d’estiu per garantir que tothom obté els beneficis educatius del lleure? Com estructurar una oferta local d’activitats d’estiu que sigui diversificada, atractiva i que aporti avantatges educatives als i les participants? Com augmentar la qualitat de les activitats d’estiu?

L’acte serà presencial amb aforament limitat. La taula rodona inicial es podrà seguir en directe pel Youtube d’Educació 360. Per ambdós formats, cal inscripció prèvia.

Consulta el programa aquí.

Vols contribuir a fer possible un Estiu Enriquit a tots els municipis de Catalunya?

L’Aliança Educació 360 posa a l’abast dels ajuntaments diversos suports experts i inspiradors per ajudar-los a fer efectiva una oferta d’estiu equitativa i de qualitat:

El municipi connectat, la clau de l’Estiu Enriquit
Fundació Miró