05/02/2013
16:15h - 18:15h

La responsabilitat de combatre la segregació escolar des dels municipis

Sala d'Actes del Col·legi Oficial de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres i en Ciències de Catalunya Veure mapa

RODA DE PREMSA: Dimecres 6 de febrer de 2013, a les 11.00 h a la Sala d'Actes del Col·legi Oficial de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres i en Ciències de Catalunya (Rambla de Catalunya, 8, pral.), Ismael Palacín, director de la Fundació Jaume Bofill, i Xavier Bonal, professor del Departament de sociologia de la UAB i director de l'estudi, presentaran en roda de premsa Municipis contra la segregació escolar.

A Catalunya tenim una alta taxa d'alumnes immigrants que han arribat durant la darrera dècada. El repte d'incloure'ls en la nostra societat passa per garantir unes oportunitats escolars que seran determinants per la futura cohesió social. En moltes escoles catalanes hi ha una alta concentració d'aquest alumnat, injustificable, que està demostrat que perjudica la seva escolaritat.

L'estudi Municipis contra la segregació escolar de la Fundació Jaume Bofill evidencia les desigualtats entre municipis i analitza a fons sis experiències de municipis catalans que demostren que és possible desplegar polítiques educatives locals capaces de combatre i reduir la segregació escolar que afecta molts indrets de Catalunya. Aquestes experiències qüestionen la impossibilitat de canviar les tendències de concentració d'alumnat en risc educatiu i posen en dubte la responsabilitat dels municipis i les administracions que no incideixen en aquest fenomen. S'hi recullen un seguit d'instruments i orientacions útils per a les polítiques educatives. Algunes conclusions de l'informe: - La crisi econòmica accentua el risc de fractura o fragmentació social i els efectes de la segregació escolar. - Malgrat l'existència d'un clar marge d'actuació de la política educativa, la lluita contra la segregació escolar a Catalunya ha estat una política absent.

- La reducció de l'abandonament educatiu prematur o la millora de les competències educatives dels estudiants no són possibles en un context de segregació escolar. - La segregació escolar és sempre superior a la urbana i això ens mosta l'existència d'un marge important d'acció per a la política educativa.

- Els ajuntaments estudiats exprimeixen el marc legal i aprofiten tots els espais possibles de coresponsabilitat educativa amb el Departament d'Ensenyament.

- Alguns dels municipis estudiats compten amb elevades proporcions d'alumnat d'origen immigrat i malgrat això aconsegueixen una bona distribució de l'alumnat en risc educatiu.

- La Fundació Jaume Bofill demana coresponsabilitat als municipis i al Departament d'Ensenyament per garantir que es posi fi a les escoles segregades. Dirigit pel professor del Departament de Sociologia de la UAB, Xavier Bonal, el treball recull les experiències de sis municipis catalans (Mataró, Olot, Manlleu, Terrassa, Girona i Valls) els quals al llarg dels darrers anys han desplegat amb diferents característiques i intensitat polítiques educatives de lluita contra la segregació. Ha comptat amb un grup d'experts de l'àmbit acadèmic i amb la valuosa aportació de regidors i tècnics d'educació municipals.

La responsabilitat de combatre la segregació escolar des dels municipis
a