Com liderar la tornada a l'escola?
03/07/2020
La tornada a l'escola sempre és un esdeveniment emocionant, tant pels infants com pels docents. Enguany però setembre arribarà carregat d'incerteses i potser de certes pors, però també d'entusiasme i molt positivisme.
Això es desprèn del webinar celebrat el passat 10 de juny en el qual vam reflexionar sobre com liderar la tornada a l'escola i ho vam fer de la mà de centres que a, a més, viuen immersos en un procés de transformació educativa.
El confinament, el desconfinament i la "nova normalitat" poden fer trontollar aquests processos? Com entomen els equips directius dels centres el repte de liderar una tornada després de tants mesos sense presencialitat?
El webinar, conduït per Hector Gardó, va comptar amb la participació de la Coral Regí, directora de l'escola Virolai de Barcelona, el Carlos Blanch, de l'escola La Mercè de Tortosa i en Xavier López, director de l'Escola Octavio Paz, de Barcelona.
Tots tres van reivindicar que tot i que les escoles han estat físicament tancades durant el confinament, han continuat bategant, en paraules de López, com mai, trencant fins i tot amb limitacions i creant i enfortint vincles dins de la comunitat educativa.
"Una situació en la qual, aparentment, ens havíem de distanciar, ha permès extremar la proximitat amb les famílies", explicava Blanch que forma part de l'equip directiu d'un centre d'alta complexitat. La seva experiència diu que amb famílies que no es vinculaven a l'escola o amb les que fins i tot costava establir comunicació ara han aconseguit crear un lligam estret basat en la confiança i l'acompanyament.
Aquest vincle, que tots tres han destacat com a poderós, és un dels trets que cal mantenir i reforçar amb l'arribada del nou curs.
La incertesa sobre com serà la reobertura dels centres al setembre però és un fet que genera neguit en molts centres educatius. Que els equips docents afrontin aquesta tornada amb confiança i seguretat és un dels reptes que els i les directores de centre tenen a les mans les setmanes vinents. “Per donar aquesta confiança als docents, cal escoltar-los més que mai des de l’equip directiu i fer-los partícips de les decisions, cal entendre que anem tots a una” assenyalava Regí. No hi ha receptes màgiques que dosifiquin aquesta confiança, però tots tres coincidien en fomentar l'escolta dins dels centres, i també amb l'alumnat i les famílies.
"Cal crear els escenaris possibles des de la calma i no ser alarmistes" insistia López que considerava important no perdre el full de ruta del centre malgrat els nous condicionants que poden arribar el curs vinent. Demanava també més informació des de l'administració per poder entomar amb serenor la programació d'un curs atípic i, sobretot, una definició molt clara de l'autonomia que té cada centre.
La confiança i el vincle són claus imprescindibles pel que segurament, és un dels factors més important per entomar la tornada a l'escola que és l'apoderament, tants dels equips dels centres com de les famílies i dels infants. El trasbals emocional que ha suposat la crisi de la Covid-19 i l'impacte que ha tingut en moltes famílies, fa més important que mai la confiança en un mateix i en el seu entorn per tirar endavant. Per Regí és important també “posar l’alumnat al centre sempre, no només a nivell d’aprenentatge sinó a nivell emocional”.
Per Blanch, des d'aquest punt d'apoderament, és molt important que els equips de centre pensin per ells mateixos, dissenyin el nou curs, somiïn, i s'entusiasmin i després vegin en quins punts la nova normativa sanitària els limitarà o no. La proactivitat i la capacitat d'anticipar-se esdevé una competència clau pels nous lideratges.
No sabem quin serà el nou escenari escolar però sí que podem destacar algunes de les oportunitats que tant Regí, com Blanch i López detecten pel curs vinent.
- Superar la tecnofòbia que molts centres i docents encara arrosseguen, i supera-la de forma conjunta. Convidar a les famílies a formar-se en competències digitals i fer-ho de forma comunitària.
- Ampliar les aliances amb l'entorn dels centres educatius. L'aprenentatge no es pot dur a terme només dins de l'aula i cal teixir complicitats amb els agents del barri, poble i ciutat que puguin ampliar els coneixements dels infants i joves.
- Cal consolidar els processos de transformació educativa aprofitant els nous paradigmes. L'incertesa no pot ser motor de retrocés.
- La comunitat i el suport mutu han esdevingut cabdals en aquesta crisi sociosanitària. Cal que des dels centres es fomenti el sentit de pertinença de la comunitat, tant de l'educativa com de l'entorn.
- Educar l'esperit crític per evitar la proliferació de discursos demagògics i populistes que aprofiten les crisis per manipular la ciutadania. En contextos com el que hem viscut és més important que mai tenir eines per discernir i prendre decisions per un mateix.
- Cal fer diagnosis constants de l'entorn. És important saber què passa al voltant de l'escola per poder donar resposta a les necessitats dels infants i joves sempre, no només en estats de crisi com el que hem viscut.
- Fomentar l'escolta empàtica, no només l'activa. Escoltar per fomentar que l'altre creï el seu propi relat és clau en societats riques en multiculturalitat i orígens,
La capacitat d'anticipació i estar preparats per qualsevol mena d'escenari és un desig compartit pels directors de centre amb els que hem compartit reflexions. Tots ells han destacat la capacitat creativa dels docents per fer front als reptes inesperats que han sorgit durant les setmanes de confinament. L'escola és un espai imprescindible per garantir l'equitat social i aquesta pandèmia ha posat el focus en molts aspectes que la quotidianitat ha mantingut latents.
Encapçalar una tornada a l'escola que reculli tots els reptes que hi ha sobre la taula no és una tasca fàcil però sí molt engrescadora, sobretot si es du a terme des de l'escolta i des del lideratge distribuït.
Podeu accedir a la gravació íntegra del webinar en aquest enllaç.
Aquest webinar s’inscriu en el repte “Tornada a l’escola. Com hauria de ser l’acollida als infants i famílies el curs vinent?” de la crida Obrim l’educació.