2. Fes que els mitjans locals en parlin!

Per aconseguir canvis en un problema que et preocupa, pot resultar molt eficaç adreçar-te a periodistes locals per fer-los saber que la segregació escolar és un problema greu que cal afrontar.

Però, com podem fer-ho? Per dir-los què? A continuació compartim algunes indicacions que et poden servir per interpel·lar als mitjans locals i comarcals i convèncer-los de que tots podeu fer molt per ajudar a combatre la segregació escolar al vostre municipi.

Escriu als teus mitjans locals (la ràdio o televisió municipal, el diari del poble o ciutat…) per Twitter, Facebook o correu i parla’ls del problema. Segur que a ells també els preocupa!

• Busca el perfil dels mitjans del teu municipi o de la teva comarca a les xarxes socials (Twitter, Facebook i Instagram).
  • Si prefereixes escriure’ls per correu, segur que la web del mitjà tenen un apartat de contacte per poder-los fer arribar la informació.

Quina informació els pots fer arribar?

• Als mitjans locals els resultarà d’interès aquella informació relativa al municipi. Per això, primer de tot pots enviar-los la situació de la segregació escolar a la teva població. La pots trobar aquí:
  • Però, per què ara? També és important traslladar-los la urgència de la problemàtica, ja que els nivells de segregació creixeran a causa de la crisi derivada de la Covid-19 si no s’actua amb urgència: La preinscripció escolar serà crítica per evitar un creixement de la segregació
  • I, a més, també els pots enviar informació relativa a les mesures que es poden impulsar i que altres municipis ja estan implementant amb èxit. Combatre la segregació escolar és possible, és qüestió de voluntat política: dossier de premsa - Preinscripció i segregació escolar davant la Covid-19

Una altra via per interpel·lar els mitjans de comunicació locals o comarcals és a través d’articles d’opinió o cartes al director. Et deixem alguns consells per redactar un article, és molt senzill i et permetrà arribar als mitjans i a molta més gent:

• Un títol que enganxi: és important generar interès i captar el lector ja des del títol. Millor que sigui curt, senzill però que interpel·li al lector.
  • La realitat del municipi: als articles o cartes al director de mitjans locals és preferible que prioritzis la perspectiva municipal, així serà més interessant per als lectors del mitjà.
  • Experiència personal: per què t’interessa aquest tema? Has tingut o tens alguna experiència pròpia o vinculació personal amb la problemàtica? Les persones connectem molt més amb aquelles històries viscudes i explicades en primera persona, així que, si en tens, explica-les!

Millor poc però clar: l’objectiu d’un article d’opinió o carta al director no és que el lector conegui en profunditat tots els detalls sobre la segregació escolar, sinó que tingui un primer contacte amb el tema, entengui per què és rellevant i en vulgui saber més.

Rigorós, però no tècnic: l’estil de l’article o la carta ha de ser preferiblement divulgatiu, sense moltes dades ni xifres que el converteixi en un escrit massa tècnic.

• Crida a l’acció: és recomanable que l’article acabi amb una crida a l’acció, que aquells lectors que
  • Comparteix-lo! Has escrit un article d’opinió a un mitjà local o una carta al director o directora? No oblidis de compartir-lo a les teves xarxes socials i amb els teus amics i coneguts a qui creguis que pot interessar. Tots podem fer-hi molt per combatre la segregació escolar des dels nostre poble o ciutat.

Ets un mitjà de comunicació?

Aquí tens més informació sobre la importància de combatre la segregació escolar i què hi pot fer l’ajuntament del teu municipi:

• Primer de tot, vols saber quin nivell de segregació escolar té el teu municipi? Aquí trobaràs una taula amb tots els municipis de més de 10.000 habitants. En quina posició està el teu poble o ciutat?

A partir d’aquí, et proposem algunes preguntes que podeu fer al govern municipal:

• Quines de les 6 mesures urgents ja s’estan aplicant al municipi, i quines no?
  • Quines mesures contra la segregació escolar s’està planificant de desplegar en els propers 3 mesos?
  • Pensa l’Ajuntament promoure un pacte local contra la segregació escolar?
  • Quins són els principals àmbits de millora del municipi en segregació escolar a mig termini?
  • Quines mesures de mig termini pensa prioritzar l’Ajuntament?

Si en vols saber més, escriu-nos a obrimeducacio@fbofill.cat

KIT D'ACTIVISTA PER LA DESEGREGACCIÓ

Amb aquest kit d’activista et proposem algunes accions i aportem eines i idees perquè tu també puguis passar a l’acció al teu municipi. Descobreix-les totes i passa a l'acció!