5 raons per triar un centre divers que ofereixi les màximes oportunitats educatives
15/05/2020
El període de preinscripció, és a dir, el moment en el que les famílies han de triar l’escola, és un moment d’alta preocupació, perquè consideren que aquesta elecció condicionarà el futur immediat i llunyà dels seus fills/es. Per si no fos prou, aquest moment de preocupació i incertesa s’agreuja davant la situació de confinament, sobrevinguda tot just uns dies abans de començar les jornades de portes obertes dels centres.
Les famílies poden entrar a l’aula? Es fa un calendari i horari especial per als de P3? Es treballa per projectes? Com es treballen les matemàtiques? Són algunes de les preguntes que solen fer les famílies durant les visites de portes obertes i que, malauradament, no es podran resoldre durant aquest període de preinscripció atípic, almenys de forma presencial.
Segons l’estudi Les famílies davant l'elecció escolar. Dilemes i desigualtats en la tria de centre a la ciutat de Barcelona presentat per la Fundació Jaume Bofill el febrer del 2011, el procés d’elecció escolar té dos moments: un primer i principal de descart de certes escoles i un segon de tria d’entre les escoles no descartades. Un dels principals factors de descart, entre d’altres, és el perfil d’alumnes de l’escola, en la meva opinió, motiu principal pel qual els centres catalogats de Màxima Complexitat, tendeixen a perpetuar aquesta catalogació.
El 18% dels centres educatius de primària i secundària de Catalunya, estan catalogats com a “Centres de Màxima Complexitat”, etiqueta que, si volem lluitar contra la segregació, caldria repensar. Repensar també les necessitats dels centres diversos i oferir més recursos per afrontar els reptes que la crisi del coronavirus ha fet encara més grans.
Tanmateix, la diversitat és riquesa, i per si encara no teniu clar a quina escola us decidireu per portar als vostres fills/es, aquí us deixo 5 raons per triar un centre divers que ofereixi les #màximesoportunitats educatives.
1- Plurilingüisme i Interculturalitat
En centres com el nostre, l’escola Prat de la Riba de Reus, conviu alumnat de 21 països d’origen i es parlen 16 llengües diferents. Evidentment el català esdevé la llengua vehicular i de cohesió. El plurilingüisme i la interculturalitat que es respira a l’aula afavoreix les habilitats i destreses per a la convivència, el respecte i l’entesa entre les persones. Prepara a l’alumnat per viure en la societat actual i futura, on es fa evident la presència i contacte amb multitud de llengües i cultures.
2- Diversitat
Les escoles que es nodreixen de la diversitat del seu entorn, són escoles obertes a tothom sense restriccions, que consideren la diversitat com una riquesa i un recurs, que mantenen les expectatives elevades pel que fa a les possibilitats de cada un dels alumnes i dediquen els recursos necessaris a aconseguir aquest objectiu. Diversitat d’idees, d’estils de vida, de tradicions, de cultures, de ritmes d’aprenentatge, de capacitat econòmica… Conviure i aprendre al costat de companys i companyes que no són com nosaltres ens prepara per ser més oberts, comprensius, crítics i solidaris.
3- Proximitat
La proximitat al domicili familiar hauria de ser la prioritat per a la gran majoria de famílies. Una escola pròxima a casa, al mateix barri, on es pugui anar caminant i fomentar així hàbits de vida saludables. Anar a una escola propera també és una mesura de socialització, els companys/es seran veïns/nes i això facilita les trobades i les activitats fora de l'escola. Facilitarà, també, el sentiment de pertinença. Sentir-se vinculat a un lloc i al grup de persones que l’habita ens predisposa a tenir una conducta proactiva per millorar l’entorn que ens envolta. En la situació d’excepcionalitat que estem vivint no podreu visitar escoles que possiblement teniu a prop de casa, però parlar amb altres pares i mares que ja tenen fills escolaritzats us podrà aportar detalls de la seva vivència personal que segur que us són de gran ajut.
4- Innovació
Escoles com les nostres són escoles que aposten per la innovació educativa com a mesura per donar resposta a les necessitats de la gran diversitat del seu alumnat. Són escoles que abandonen el model d’educació transmissiva per construir els coneixements que adquireixen des d’una perspectiva crítica, creant coneixement nou en resposta a problemes i qüestions ben actuals del medi local o global, i adoptant mesures concretes d’acció social.
Una escola diversa és, a més a més, una escola humana que situa l’ésser humà en el centre de les seves preocupacions i intenta promoure la felicitat i el benestar emocional de l’alumnat. Apostant per una educació integral, entenent l'èxit educatiu com a èxit acadèmic, personal i social.
5- Mirada 360
Les escoles amb gran diversitat s’han adonat, des de ja fa molt de temps, que l’escola sola no és suficient. La dita “Per educar un infant cal tota la tribu” és més certa que mai. Aquests centres, per necessitat i convicció han teixit al seu voltant tota una xarxa de relacions amb altres agents externs, creant tot un ecosistema educatiu que amplia i millora els temps i els espais d'aprenentatge. Un centre educatiu amb mirada 360, per tant, és un centre que ofereix més i millors oportunitats educatives al seu alumnat, tenint presents les seves necessitats i interessos per oferir itineraris personalitzats.
Aquests sols són 5 arguments dels molts que us podria explicar per motivar-vos a triar un centre divers que ofereixi les màximes oportunitats educatives, però no se m'acut res millor que viure l'experiència. Ja siguis nen, nena, pare, mare, avi, àvia, mestre, mestra... us animo a viure l'experiència de les escoles públiques del vostre barri. Escoles de tothom i per a tothom. Us asseguro que les estimareu.