4. Vols saber-ne més? Què és la segregació escolar, per què és rellevant i com està el teu municipi?

Què és la segregació escolar?

La segregació escolar és la desigual distribució de l’alumnat entre la xarxa de centres educatius. Provoca que en determinats centres es concentri alumnat amb desavantatges, ja sigui per vulnerabilitats socioeconòmiques o per raó d’origen.

Com està actualment Catalunya en segregació escolar?

Catalunya es troba actualment entre els 10 països d’Europa amb més segregació escolar. En els últims 5 anys els nivells de segregació no s’han reduït significativament i més de la meitat dels municipis de més de 10.000 habitants han empitjorat. Aquests alts nivells de segregació escolar assenyalen la manca de desplegament de mesures efectives contra la segregació.

Per què és tan rellevant la segregació escolar?

La segregació, a part de ser moralment reprovable, és molt nociva per a les persones i els municipis que la pateixen. Algunes de les conseqüències negatives de la segregació escolar són:

• Empitjora els resultats educatius de les persones que la pateixen. L’alumnat vulnerable que va a centres educatius amb concentració d’alumnat vulnerable, als 15 anys, té uns resultats educatius equivalents a 2,5 anys menys d’escolarització respecte a la mitjana global de l’alumnat. Un efecte que pràcticament desapareix quan l’alumnat vulnerable va a escoles diverses.
  • Les societats amb més segregació escolar tenen pitjors indicadors educatius i socials. Les societats amb més segregació escolar estan relacionades amb resultats educatius globals baixos, alts nivells d’abandonament escolar, pitjors nivells de cohesió social o alts nivells d’atur.

Com està el meu municipi?

Pots consultar com està el teu municipi en l’informe complet “Estat i evolució de la segregació escolar a Catalunya -2020”, o pots consultar les dades clau dels municipis en el document Vols saber el grau de segregació escolar del teu municipi?”.

L’actual crisi de la COVID-19 arriba en un moment delicat, ja que molts municipis no disposen de mesures efectives contra la segregació escolar. Si no s’implementen mesures urgents, la segregació podria créixer ràpidament. Alguns dels grups de municipis que més preocupen.

• 44 municipis tenen nivells de segregació escolar alta i en els últims 5 anys han empitjorat
  • 33 municipis amb alta segregació no disposen d’Oficina Municipal d’Escolarització (OME)
  • 19 municipis no identifiquen alumnat NESE B

Què es pot fer contra la segregació escolar?

Afortunadament avui en dia se sap com combatre de manera efectiva la segregació escolar. Hi ha municipis que fa anys que són referents en mesures efectives contra la segregació escolar, i la recerca recent apunta amb claredat a mesures concretes que es poden desplegar en la majoria de municipis. Per a saber-ne més:

• Pots consultar la infografia “6 mesures urgents que pot impulsar el teu ajuntament”

Et convidem a difondre aquest kit d'activista i compartir-lo amb tothom qui creguis que li pot interessar. També pots descarregar-lo complet aquí.

KIT D'ACTIVISTA PER LA DESEGREGACCIÓ

Amb aquest kit d’activista et proposem algunes accions i aportem eines i idees perquè tu també puguis passar a l’acció al teu municipi. Descobreix-les totes i passa a l'acció!