Temps d'incerteses, temps d'oportunitats

Natàlia Andreu. Ramon Barlam, Nia Colldeforns, Bea Fontanet, Celes Fuentes, Txell Guillén, Mireia Llobet i Mònica Martínez (en nom de l’equip docent de 1r d’ESO de l’INS Cal Gravat de Manresa)

Com qualsevol centre educatiu, l’institut Cal Gravat de Manresa ha hagut d’afrontar i assumir uns reptes insòlits, en un escenari mai imaginat. Amb encerts i errors, com tothom, hem anat modelant una estratègia que s’ha anat adaptant constantment amb la màxima entrega per part del nostre equip. Si d’una cosa estem convençudes és que d’aquesta, en sortirem més reforçats professionalment.

El nostre és un centre jove, amb poc més de 10 anys d’existència, però el suficient per consolidar un equip i un projecte en què les eines i metodologies digitals han jugat sempre un paper destacat, cosa que valorem com a fortalesa per afrontar aquesta situació de confinament. Com a tots els altres centres la situació ens ha agafat desprevinguts i ens hem organitzat el millor que hem sabut i pogut. En aquesta imatge podreu veure una síntesi amb les claus que marquen la manera com hem encarat i articulat el repte:

INS Cal Gravat


TUTORIES

De grup però també individuals, per correu electrònic o videoconnexió, que ens permeten encarar de manera individual o acompanyats per les famílies, els dubtes i angoixes generats per aquesta situació de confinament. Una acció que prioritza l’acompanyament emocional, amb el benentès que sense aquest no es pot produir una acció educativa. Les tutories de grup, amb telepresència, són d’una hora setmanal i en l’horari habitual que ja es feien abans del confinament. Les individuals es porten a terme a través del correu electrònic, telèfon i vídeoconnexió. Algunes tutories han rebut l’assessorament de la psicopedagoga.

COORDINACIÓ

Coordinació bàsica i estreta entre els membres dels equips docents, la qual es concreta amb reunions setmanals, on s’analitzen les actuacions portades a terme i es prenen les que ens sembla que ens ajudaran a millorar. Totes podem accedir als registres de les companyes, centralitzades en un full de càlcul al núvol. També a qualsevol tasca de les que posem.

DINÀMIQUES

Dinàmiques i rutines que s’han hagut d’abandonar, readaptar o crear de noves. Més interdisciplinars i significatives, adaptades a nivells, formats diferents i articulades a un eix temàtic comú prèviament consensuat. Amb intensificació de l’autoavaluació, ara molts més qualitativa. Ni alumnes, ni famílies ni professores estàvem preparades per aquest canvi tan radical d’unes rutines que perviuen des del mateix naixement de l’escolarització, al segle XIX. Si no hi ha una bona coordinació no es poden generar ni consolidar aquestes noves dinàmiques. Treballar en equip minimitza els errors i ens fa avançar més segures.

EQUILIBRI

Equilibri entre les actuacions sincròniques i les asincròniques. Intentant evitar la descompensació a favor de les actuacions asíncrones, que requereixen un nivell maduratiu i sobretot d’autonomia, en molts casos no assolit a primer d’ESO, i alhora un bon acompanyament des de casa i des de l’institut. Les vídeoconnexions són eines molt útils però només si s’utilitzen adequadament i no se’n fa un abús. No per ‘reinventar’ la típica classe tradicional, per exemple.

FORMACIÓ

Formació ajustada a aquesta situació de confinament. Seria la darrera de les 5 claus que considerem fonamentals. A Cal Gravat hem iniciat una formació interna setmanal en què moltes de nosaltres compartim coneixements i experiències. Contribuirà a equilibrar el nivell digital docent alhora que desengoixarà moltes companyes que tenien alguna mancança en l’assoliment de la competència digital, imprescindible en aquests moments.

Atès que la normalització de la situació anterior a la pandèmia del Covid-19 està condicionada per l’aparició d’una vacuna, i això no serà pas imminent, hem de preparar-nos per encarar el proper curs en un escenari novament incert. En el moment d’escriure aquestes línies s’estava parlant d’alternar presencialitat amb virtualitat, és a dir el que coneixem com a blended learning. La novetat és que per primera vegada s’aplicarà massivament a adolescents i per tant tornem a partir des de zero. És a dir, significa que caldrà tornar a redibuixar l’escenari. Si bé des de març totes hem fet una immersió intensiva per adaptar-nos a les noves necessitats, s’hauran de considerar els següents aspectes:

INS Cal Gravat oportunitats
EQUITAT

Ningú pot quedar enrere. Si bé des de mitjans del segle XX s’ha assumit el dret a l’educació a partir d’ara urgeix una revisió de la Declaració del Dret dels Infants que consideri també de manera explícita els mitjans digitals (eina i connexió) imprescindibles en situacions d’excepcionalitat com les que estem vivint i que s’afegeixen a altres factors que garanteixen la igualtat d’oportunitats per a tothom. Hi ha d’haver un compromís que garanteixi l’equitat i que hauríem de forçar a incloure en els programes i agendes polítiques.

PLANTILLES

Augment i estabilitat de les plantilles de professorat. Si bé aquesta ha estat una reivindicació històrica, és evident que les retallades que sempre ha patit el sistema educatiu són una clara amenaça per a la qualitat de les accions educatives que es puguin emprendre. Tanmateix, la itinerància del professorat pot jugar molt en contra, en alguns centres educatius més que en altres. Tot i que cada centre té el seu projecte és evident que tots aquells elements que ajudin a consolidar-lo, com ara l’eliminació de la mobilitat forçada de les plantilles cada curs, seran benvinguts.

PRESSUPOSTOS

Les despeses que s’originen en el manteniment de centres veuran reduïdes algunes partides, que s’haurien de destinar a altres necessitats que han sorgit i que sorgiran. A banda de l’increment inevitable en la partida de neteja s’ha de plantejar també la compra de llicències d’unes eines digitals que fins ara eren opcionals, però que s’han convertit en imprescindibles. No n’hi ha prou amb les gratuïtes ni amb les “trampes”, com ara compartir-ne d’individuals entre el professorat. El Departament d’Educació hauria de destinar una partida generosa per adquirir llicències corporatives de les eines més utilitzades en educació en l’àmbit mundial: Edpuzzle, Padlet, Canvas, etc.

INSTRUCCIONS I PROTOCOLS CLARS

Des del primer moment i des de totes les administracions s’ha contribuït a la incertesa llençant missatges confusos i freqüentment desencertats. Sovint perquè no s’ha considerat l’opinió del professorat que, com en l’anunci del confinament, va ser el darrer en assabentar-se’n. Unes instruccions i protocols clars, assenyats i mínimament estables, coneguts per tothom amb la suficient antelació ens situaria en un escenari de major tranquil·litat. Tot plegat repercutiria molt positivament en el desenvolupament del proper curs.

L’EDUCACIÓ, PRIORITAT NACIONAL

Fa uns 10 anys Milton Chen (CEO d’Edutopia) deia que en tot país civilitzat que vulgui afrontar amb èxit aquest segle XXI hauria de tenir molt clar que l’educació, juntament amb l’economia i la seguretat, haurien d’esdevenir prioritat nacional. Difícilment es poden emprendre millores en el sistema educatiu sense posar “pegats” si no hi ha una consciència clara de la importància de l’educació com a patrimoni col·lectiu. En aquests dies ens hem adonat de la necessitat de preservar i millorar el sistema sanitari. Potser seria adient anar més enllà i centrar-nos en l’exigència de poder gaudir de tots els serveis bàsics amb més qualitat, incloent-hi l’educació. Pensem-hi tots plegats a l'hora de votar.

Des de Cal Gravat, com també des de cada centre educatiu, estem treballant per trencar el tòpic que l’escola mai està a l’alçada de les demandes que reclama la societat. Totes les autores d’aquesta reflexió coincidim en el fet que la situació generada a partir de la pandèmia, tal i com dèiem al principi, ens ha fet millors professionals i estem preparades per assumir la segona fase del repte, quan comenci el nou curs. Si ho fem en condicions més favorables, millor, els grans beneficiaris seran els nostres adolescents però el conjunt de la societat també hi sortirà guanyant.

REFERÈNCIES:

BIESCAS, Lí. i altres (2014). Barcelonada’13. A Cuadernos de Pedagogía n. 442. Pàgines 41-47.

BARLAM, R. altres (2011). Experiencias Innovadoras TIC en el Instituto Cal Gravat. Dins Fundación Telefónica (ed.), Las Tic en la Educación. Realidad y expectativas. (pp. 59-75).

INS Cal Gravat, equipo impulsor - INTEA, GRINTIE Barcelona (2017). La Manresada, mi Manresa. Recuperat de http://www.eduforics.com/es/la-manresada-manresa/.

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar la informació que es fa pública al nostre lloc web i recopilar informació estadística. Si es continua navegant, considereu que s’accepta el seu ús. Podeu canviar la configuració i obtenir més informació aquí.

Acceptar