Crida transversal de la societat civil per universalitzar el lleure a l’estiu

Notícies

Entitats, federacions i col·legis professionals dels àmbits de salut, esportiu, cultural, social, educatiu i d’infància i joventut reivindiquen que cap infant es quedi sense activitats d’estiu. A Catalunya, 4 de cada 10 infants i adolescents no hi tenen accés.

    Reclamen desplegar l’Estratègia de lluita contra la pobresa infantil amb un mínim de 2 setmanes d’activitats, beques i recursos per la inclusió, obrir equipaments, promoure l’activitat fisicoesportiva a la natura o més suport a la diversitat d’entitats.

    El manifest 'A l’estiu ens hi juguem molt', impulsat per la Plataforma d’Infància de Catalunya i l’Aliança Educació 360, reclama unes vacances educatives, saludables, inclusives i comunitàries per a tots els infants i adolescents.

    Crida transversal de la societat civil perquè cap infant es quedi sense activitats d’estiu. Entitats, federacions i col·legis professionals dels àmbits de la salut, esportiu, cultural, social, educatiu i d’infància i joventut , entre els quals la Fundació Bofill, reivindiquen conjuntament que es garanteixi el dret al lleure educatiu a l’estiu. Reclamen que es posi fi a les desigualtats d’accés i que es garanteixin oportunitats educatives i de benestar per a tots els infants i adolescents, especialment aquells en situació de pobresa o exclusió social.

    Són les principals demandes del manifest 'A l’estiu ens hi juguem molt', impulsat per l’Aliança Educació 360 i la Plataforma d’Infància de Catalunya (PINCat) de la Taula del Tercer Sector Social. El document compta amb el suport de més de 40 importants federacions, col·legis professionals i entitats de salut, esportiu, cultural, social, educatiu i d’infància i joventut.

    El manifest planteja prioritats com universalitzar el lleure d’estiu com a mesura contra la pobresa infantil, amb un finançament estable, un sistema de beques que asseguri un accés inclusiu i eines per a l’ús del català i la promoció de l’hàbit lector. Demana garanties per assegurar, com a mínim, dues setmanes d’activitats amb valor educatiu.

    "És urgent garantir almenys aquestes dues setmanes als infants en situació de pobresa com un primer pas cap a la universalització del lleure d'estiu”, ha reivindicat la directora de l’Aliança Educació 360, Maria Truñó. “Sabem qui són, tenen nom i cognom perquè la detecció de situacions de vulnerabilitat social ha millorat els darrers anys i el país té els recursos per assegurar-los casals, campus, colònies i campaments”.

    "El lleure educatiu és un dret vulnerat" ha assegurat José Antonio Ruiz, coordinador de la Plataforma d’Infància de Catalunya (PINCat)."Per a molts infants i adolescents, l’estiu és un temps d’exclusió i desigualtats quan podria, i hauria de ser, un espai d’oportunitats educatives i saludables i un moment de benestar, aprenentatge i descobertes per a tothom, amb inclusió i en clau comunitària".

    Anna Gatell, presidenta de la Societat Catalana de Pediatria, una de les entitats de salut adherides al manifest, ha deixat clar que “el lleure d'estiu, sobretot a l’aire lliure, és fonamental per la salut integral d’infants i joves”. “Incideix en la salut física”, al sistema motriu o cardiovascular, però “és igualment necessari pel benestar emocional, social i cognitiu, pels beneficis psicosocials de la convivència i perquè sovint són un factor de protecció”. “No podem parlar de promoció de la salut si no considerem el temps de lleure com un element clau pel desenvolupament dels infants i joves”, ha conclòs, i ha instat les institucions a protegir aquest dret amb polítiques públiques efectives.

    El vicepresident del Consell Nacional de la Joventut de Catalunya, Carlos Cañas, ha recordat que “l’educació no s’acaba quan s’acaba l’escola i ha reivindicat el paper de les entitats i associacions de lleure com a escola de valors. “En un context de desorientació, l’aportació experiencial del lleure és fonamental”, ha dit. També ha reclamat que es desplegui l’Estratègia de Reconeixement del Lleure Educatiu, aprovat fa més d’un any, per donar garanties a totes les entitats i per tal que puguin arribar arreu del país, independentment de la comarca o del poble. “Teixim un horitzó per seguir avançant cap a una societat més cohesionada i enfortida”, ha demanat.

    El manifest també proposa ampliar els espais de trobada i joc, obrint equipaments públics com escoles, biblioteques, piscines o poliesportius durant l’estiu, amb activitats gratuïtes o assequibles, incentivant la participació d’infants i adolescents de contextos diversos i facilitant activitats a l’aire lliure i en contacte amb la natura.

    A més, reclama enfortir les entitats vinculades al lleure d’estiu, com ha demanat la Síndica de Greuges de Catalunya al darrer informe La universalització del lleure educatiu. Amb una estratègia de reconeixement i suport institucional a la diversitat d'entitats del país, que asseguri estabilitat, una oferta territorial mínima d'activitats d'estiu de qualitat i que també promogui la singularitat i el potencial dels moviments i entitats d’educació en el lleure. Per això, també és clau reforçar els drets d’infants i adolescents amb polítiques d’estiu de país i municipals de la mà d’entitats, professionals i voluntaris.


    FEDERACIONS I ENTITATS PROFESSIONALS I SOCIALS SIGNANTS

    ÀMBIT DE LA SALUT

    • Societat Catalana de Pediatria
    • Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya
    • Col·legi Oficial d'Infermeres i Infermers de Barcelona
    • Societat Catalana de Medicina Familiar i Comunitària
    • Gasol Foundation

    ÀMBIT ESPORTIU

    • Col·legi de Professionals de l’Activitat Física i de l’Esport de Catalunya
    • Unió de Consells Esportius de Catalunya (UCEC)

    ÀMBIT CULTURAL

    • Òmnium Cultural
    • Federació d’Ateneus de Catalunya
    • Associació Catalana d’Escoles de Música (ACEM)

    ÀMBIT EDUCATIU

    • Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya (CEESC)
    • Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya (COPEC)
    • Societat Catalana d'Educació Ambiental (SCEA)
    • Associacions Federades de Famílies d’Alumnes de Catalunya (aFFaC)
    • Federació Moviments Renovació Pedagògica (FMRPC)

    ÀMBIT D’EDUCACIÓ EN EL LLEURE

    • Consell Nacional de la Joventut de Catalunya (CNJC)
    • Escoltes Catalans
    • Acció Escolta de Catalunya
    • Minyons Escoltes i Guies de Catalunya
    • Esplais Catalans (ESPLAC)
    • Federació Catalana de l’Esplai Moviment de Centres d'Esplais Cristians Catalans (MCECC)

    ÀMBIT D’INFÀNCIA I JOVENTUT

    • Plataforma d’Infància de Catalunya de la Taula del Tercer Sector (PINCat)
    • Federació de Casals i Grups de Joves de Catalunya
    • Federació d’Entitats d’Atenció a la Infància i l’Adolescència (FEDAIA)
    • Save the Children
    • EDUCO
    • UNICEF Comitè Catalunya
    • Fundació Pere Closa

    ÀMBIT SOCIAL

    • Entitats Catalanes d’Acció Social (ECAS)
    • Creu Roja Catalunya
    • Càritas Catalunya
    • Fundació Pere Tarrés
    • Fundació Catalana de l’Esplai (FUNDESPLAI)
    • Associació Catalana d’Empreses del Lleure, l’Educació i la Cultura (ACELLEC)
    • Sectorial de Cooperatives d'iniciativa social (Social Coop)
    • SOS Racisme
    • Fundació Ferrer i Guàrdia
    • Coordinadora Síndrome de Down (Down Catalunya)
    • Federació Catalana d’Autisme
    • Comitè Català de Representants de Persones amb Discapacitat (COCARMI)
    • Federació de la Paràlisi Cerebral i la Pluridiscapacitat de Catalunya (FEPCCAT)
    • Federació d’Entitats Llatinoamericanes de Catalunya (FEDELATINA)
    • Federació d'Entitats amb Projectes i Pisos Assistits (FEPA)
    • Aliança Educació 360
    • Fundació Bofill

    Per què són importants les oportunitats i activitats de lleure a l’estiu?

    A Catalunya, 4 de cada 10 infants i adolescents no tenen accés a cap activitat d’estiu, malgrat els esforços de moltes entitats socials i municipis. En un context de pobresa infantil crònica –amb gairebé 35% d’infants i adolescents en situació de vulnerabilitat, segons les darreres dades d’IDESCAT– és fonamental reforçar les polítiques públiques que garanteixin l’accés a aquest dret.

    El lleure educatiu d’estiu juga un paper cabdal en el reforç dels aprenentatges, el benestar físic i emocional, i el desenvolupament de valors com l’autonomia, la creativitat i la socialització. A més a més, facilita la conciliació familiar, promou vincles entre infants de diferents contextos i contribueix a la cohesió social. Per aquesta raó, el manifest recull que l’estiu ha de ser un espai d’oportunitats accessibles per a tots els nens, nenes i adolescents, basat en la inclusió, sense segregació i amb un enfocament comunitari que asseguri una participació equitativa.

    Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar la informació que es fa pública al nostre lloc web i recopilar informació estadística. Si es continua navegant, considereu que s’accepta el seu ús. Podeu canviar la configuració i obtenir més informació aquí.

    Acceptar