Debats d'Educació: Com podem construir una comunitat educativa implicada?

Com combatre la desafecció escolar? El repte de construir comunitats educatives implicades

Iniciarem un nou debat sobre la desafecció escolar. Participarà Valerie Hannon, creadora del programa internacional Learning Futures i Learning Frontiers, transformant la participació de l'alumnat i de la comunitat educativa.
Després de la celebració dels 10 anys de Debats d'Educació «pensant els reptes del futur de l'educació a Catalunya» encetem una nova etapa amb un debat centrat en com construir una comunitat educativa més implicada i motivada, en com podem superar la desafecció i aconseguir una actitud positiva envers l'aprenentatge i l'ensenyament.

I per iniciar aquest nou cicle de Debats d'Educació comptarem amb la participació de Valerie Hannon, creadora de l'exitós programa internacional Learning Futures i Learning Frontiers - transformant la participació de l'alumnat i de la comunitat educativa. Un projecte dissenyat des de les escoles i per les escoles.

Us convidem a debatre sobre aquestes qüestions i moltes d'altres:
- Què poden fer els centres educatius i els diferents entorns d'aprenentatge per a incentivar i mantenir la motivació de l'alumnat i el professorat?
- Com s'aconsegueix alumnes més motivats, actius, exercint la seva responsabilitat individual en el seu propi procés d'aprenentatge?
- Com es vinculen motivació i interessos individuals amb rendiment acadèmic?
- Com es poden capitalitzar els aprenentatges adquirits fora de l'escola?

L'objectiu de tot sistema educatiu és d'aconseguir que els nois i noies tinguin una actitud positiva envers l'aprenentatge, més enllà de la seva actitud a l'escola, ja que això determinarà en gran mesura la seva trajectòria educativa al llarg de la vida. Avui sabem que més important que adquirir coneixements és tenir la disposició, incorporar els mecanismes que permeten aprendre al llarg de la vida. Aquí prenen rellevància les habilitats cognitives però també les no cognitives: constància, tolerància a la frustració, capacitat de concentració, resiliència, etc. És evident que en el desenvolupament d'aquestes habilitats hi tenen molt a veure els entorns familiars i socials, els grups d'iguals, les condicions de vida... però també el que es fa des del sistema educatiu.

Els processos de desafecció del professorat i de l'alumnat envers la formació són alts. Els percentatges d'abandonament escolar encara són massa elevats i la formació al llarg de la vida encara és una assignatura pendent del nostre sistema. És per això que ens cal aprofundir-hi més. Convidem a Valerie Hannon a compartir amb nosaltres l'exitosa iniciativa Learning Futures i Learning Frontiers on s'ha analitzat que haurien de fer les escoles per tal de promoure una autèntica motivació del professorat i de l'alumnat, mantenint aquest esperit que possibilita aprendre al llarg de la vida més enllà de l'escola.

Data: 2 de juliol de 2014 a les 18.30 h
Lloc: L'Auditori del MACBA
Ponent: Valerie Hannon

Valerie Hannon és presidenta de la Junta Directiva d'Innovation Unit (Regne Unit), una organització que treballa en l'àmbit internacional per promoure la innovació en els serveis públics amb una llarga trajectòria en l'àmbit educatiu. És membre fundadora del programa Global Education Leaders (GELP), en el qual exerceix d'assessora de Finlàndia i de diversos estats dels EUA. Ha treballat en diversos programes sobre innovació en l'aprenentatge, i recentment va engegar el programa Learning Frontiers a Austràlia, successor de l'exitós programa Learning Futures. Col·labora habitualment amb diferents iniciatives i programes arreu del món, especialment als Estats Units, Nova Zelanda, el Canadà i Europa. El 2012 va publicar Learning a Living: Radical Innovation in Education for Work (Bloomsbury) i és coautora de Redesigning Education: Shaping Learning Systems Around the Globe (Booktrope, 2013). És membre de la Iniciativa Global Clinton i assessora de la Cimera Mundial d'Innovació per a l'Educació (WISE).

Servei de traducció simultània. Entrada lliure. Aforament limitat.

Segueix el debat en directe a través de la web de la Fundació o per Twitter amb l'etiqueta #debatseducacio o bé @UOCdirecte i @FundacioBofill.