Educació avui. Presentació de "L'estat de l'educació a Catalunya"
04/09/2012
Ahir dimecres 5 de setembre de 2012 a les 11:00h es va presentar a la Sala de conferències del Col·legi de Doctors i Llicenciats (Rbla. Catalunya, 8) L'estat de l'educació a Catalunya. Anuari 2011. Van intervenir el director de la Fundació Jaume Bofill, Ismael Palacín, i els directors de l'informe, Miquel Martínez i Bernat Albaigés.
Catalunya millora l'èxit educatiu amb un 7% menys d'abandonament educatiu prematur. Tot i així, cal passar del 26% al 15% que fixa l'Estratègia europea d'educació. · L'elevat abandonament escolar prematur (26%) i les baixes xifres de graduació a la secundària (21,8%) no es deuen a una mala adquisició de competències bàsiques (15% de l'alumnat), sinó a problemes de vinculació amb el sistema educatiu i de trajectòria escolar.
Catalunya està ben posicionada en tres dels cinc objectius plantejats en l'Estratègia Europa 2020: la participació en l'educació preprimària, l'adquisició de competències bàsiques i l'assoliment d'estudis superiors. En canvi, el país no planteja una bona evolució per assolir els reptes en matèria d'abandonament educatiu prematur i de participació en la formació al llarg de la vida.
El nivell d'estudis dels catalans està polaritzat: el 30,8% de la població de 25 a 64 anys té estudis superiors i el 47,4%, només en té de bàsics o inferiors. ·
La qualitat de les activitats extraescolars i del temps lliure és fonamental per a l'èxit escolar. Cal reduir del 30% al 10% el temps dedicat a veure la televisió i augmentar del 27% al 53% la dedicació a les activitats extraescolars no esportives. ·
Catalunya incrementa el desequilibri entre els alumnes estrangers escolaritzats en el sector públic (19%) i el concertat (7%), tot i constatar-se que la segregació escolar perjudica els resultats educatius. · El mercat de treball està en desequilibri amb el nivell educatiu de la població: el 67% dels llocs de treball requereixen un qualificació baixa o mitjana, mentre que el 41% dels catalans té estudis superiors.
La participació en la formació al llarg de la vida s'ha estancat amb un 9,9% el 2010 i presenta desigualtats d'accés en funció del perfil social i instructiu. Els catalans amb estudis superiors que es continuen formant són més del doble (14,5%) que els que ho fan i tenen estudis mitjans (6%) o primaris (3,5%). ·
El 21,9% dels catalans de 16 a 24 anys, quasi 140.000 joves, ni estudia ni treballa, un percentatge que ha augmentat un 8% des del 2007 per efecte de la crisi econòmica i que situa Catalunya per sobre d'Espanya (19%) i d'Europa (16%).
Catalunya, en comparació dels països europeus, és el país amb menys oferta de programes generals (batxillerat) i de formació professional, mentre que l'anàlisi comparada amb Europa i les comunitats autònomes demostra que el major pes de la FP redueix l'abandonament educatiu. L'Anuari 2011 de la Fundació Jaume Bofill està dirigit per Miquel Martínez, catedràtic de teoria de l'educació a la Universitat de Barcelona, i Bernat Albaigés, investigador en l'àmbit de l'educació, i ha comptat amb la col·laboració d'un ampli equip d'experts. És una anàlisi exhaustiva i ambiciosa de l'estat de l'educació --formal, no formal i al llarg de la vida-- al nostre país. L'informe situa el dret a l'educació i la igualtat d'oportunitats en el centre del debat i reclama que les polítiques educatives es basin en dades i evidències de la recerca. Concretament, l'Anuari destaca que les principals estratègies per a l'èxit educatiu són la promoció de mesures d'equitat i d'acompanyament escolar, una nova política de beques i un millor accés a l'educació de 0 a 3 anys.