Per unes vacances plenes d’oportunitats, guanyem un estiu lector!

L’evidència ens diu que la lectura és clau pel desenvolupament exitós dels infants, ja que no només suposa una activitat que exercita les neurones, sinó que es tracta d’un mitjà per accedir al coneixement i, per tant, un element indispensable per a l’èxit educatiu i social. Els infants i joves que, tot i que saben llegir, no comprenen allò que llegeixen veuen limitada la seva expressió, la seva relació amb l’entorn, la seva participació en la vida pública i l’accés a determinades oportunitats.

A Catalunya aquesta és la realitat que viuen un 14,3% dels nostres infants al finalitzar la primària: 1 de cada 7 alumnes no comprèn el que llegeix.

Aquest problema, que ha estat llargament estudiat i que ha donat lloc a l’aparició de diferents programes educatius per a la millora de la comprensió i gust per la lectura com el Lecxit, s’agreuja encara més en els períodes llargs sense escola. Molts dels infants que tenen dificultats de comprensió coincideixen amb aquells que tenen pocs hàbits lectors i, per tant, amb aquells que a l’estiu llegeixen poc o gens perquè la seva relació amb el llibre es dóna només al centre educatiu.

Si, a més, a aquest fet li sumem que aquests perfils d’infants poques vegades tenen accés a activitats educatives i culturals a l’estiu, l’escenari és encara més desencoratjador. Per als infants provinents de contextos més vulnerables l’estiu suposa una pèrdua d’entre dos i tres mesos d’escolarització, que s’acumula any rere any. És a dir, aquesta desigualtat no només no es compensa amb acceleradors que permetin iniciar el setembre en igualtat de condicions, sinó que augmenta amb el temps.

El resultat: nivells d’inequitat a l’escola que esgarrifen i que s’acaben cronificant.

En aquest context és on neix la campanya Guanyem un estiu lector, que té com a objectiu promoure la lectura dels infants durant els mesos de juliol i agost a través de materials gamificats per a estimular les ganes de tenir llibres entre les mans i per a convertir les visites a la biblioteca en tota una aventura. La campanya també compta amb un material per a mestres i bibliotecaris/àries amb una proposta d’activitat per a dinamitzar el lliurament de kits i un altre material per a les famílies amb 7 consells per acompanyar l’aventura lectora dels seus fills i filles, de manera senzilla i amena.

El kit inclou:

Per tal de fer arribar l’estiu lector al màxim d'infants de casa nostra s’ha habilitat aquest formulari a través del qual qualsevol escola, biblioteca o agent educatiu que treballi amb infants d’entre 4rt i 6è de primària, pot inscriure’s i sol·licitar els kits lectors.

Les sol·licituds es podran fer fins el 27 de maig de 2022, a fi d’assegurar que els materials poden arribar a tots els infants abans d’acabar el curs escolar.

Per a qualsevol dubte o aclariment podeu entrar a la web de la campanya i/o contactar amb nosaltres a lecxit@fbofill.cat.

Per unes vacances plenes d’oportunitats, guanyem un estiu lector!