Jornada “El com, el què i el per a què de l’avaluació de l’alumnat: evidències i propostes”

Reserva’t la data! Barcelona, 14 de maig de 2018. CaixaForum Barcelona, Av. de Francesc Ferrer i Guàrdia, 6-8, 08038, Barcelona. Properament obrirem inscripcions!

Sovint associem l’avaluació de l’alumnat a la valoració que el professorat fa dels seus nivells competencials al final d’un període més o menys ampli (unitat didàctica, semestre o curs), sigui a través de proves escrites, exàmens orals, treballs individuals o activitats grupals, entre d’altres instruments. Sempre des d’un plantejament qualificador i finalista.

Tanmateix, fa temps que des de diferents corrents pedagògiques s’aposta per un altre tipus d’avaluació. Es parla aleshores d’avaluació contínua, de coavaluació i autoavaluació, d’avaluació facilitadora i autoreferenciada o, més genèricament, o d’avaluació formativa. Rere aquests replantejaments es troba la voluntat de fer de l’avaluació i el feedback un recurs per al progrés i la millora dels aprenentatges. I és en aquest context que s’elaboren (o reelaboren) metodologies i eines d’avaluació i regulació com les rúbriques, els portafolis o les bases d’orientació.

A ningú se li escapa, però, que unes i altres funcions, usos i instruments avaluatius estan actualment cridats a conviure en el dia a dia de les escoles i la pràctica docent. Avaluació formativa, sumativa, diagnòstica, finalista, estandarditzada o adaptada, interna o externa, normativa o autoreferenciada, qualificadora o facilitadora, etc., com es poden complementar? Com alinear-les amb un objectiu de millora dels aprenentatges? I amb un objectiu de rendició de comptes? Quines avaluacions funcionen millor per valorar i estimular els diferents tipus de competències (cognitives, socioemocionals, metacognitives) Pot l’avaluació diagnòstica estandarditzada alimentar l’avaluació formativa, i viceversa?

La finalitat d’aquesta jornada és donar resposta a aquests interrogants. Amb aquest propòsit, comptarem amb la presència de Janet Looney, qui oferiran la ponència marc de l’acte. La jornada inclourà la presentació de l’article “És l’avaluació un mecanisme de millora del rendiment escolar?” (Què funciona en educació, 10), elaborat per Sheila González, així com diferents contribucions i espais de debat al voltant d’aquests temes.

La jornada s’adreça a totes aquelles persones i institucions vinculades al món educatiu i/o interessades a conèixer els límits i les potencialitats de les diferents formes d’avaluació de l’alumnat: administració educativa, equips directius i docents dels centres educatius, AMPAs i estudiants, recercadors i recercadores, etc.

Organitzen: Institut Català d’Avaluació de Polítiques Públiques (Ivàlua) i la Fundació Jaume Bofill.