Nova línia de treball sobre les dades obertes: Dades obertes en l'educació
20/10/2014
Durant aquest mes se celebra a 23 ciutats de tot el món, Barcelona entre aquestes, Big Data Week. Des de la Fundació impulsarem una nova línia de treball: Quines dades necessitem per fer diagnòstics ajustats a la realitat? Quines són les oportunitats de les dades obertes en el sector educatiu?
Durant el mes de maig se celebra a 23 ciutats de tot el món, Barcelona entre aquestes, el BIG DATA WEEK. Un dels interessos principals d'aquest esdeveniment és el debat sobre les "dades obertes" (Open data). Les dades obertes són dades d'accés lliure i gratuït i els usuaris tenen dret a adaptar-les als seus propis interessos, reutilitzar-les, redistribuir-les i compartir-les amb altres sense restriccions.
El fenomen de les dades obertes té a veure amb altres moviments oberts, com són els de codi obert (open source), referit a l'obertura del desenvolupament de la programació informàtica; maquinari lliure (open source hardware), que dóna lliure accés a la informació sobre el disseny i els elements de la targeta mare; contingut obert (open content), que elimina les restriccions de distribució i/o còpia de qualsevol contingut, com són els Creative Commons, i accés obert (open access), que permet l'accés a material digital educatiu o acadèmic.
En el món de la recerca sobre educació, el debat sobre l'accés a les dades no és nou. És evident que sense les dades adients, no es pot saber què passa en l'educació i, encara més important, no es pot apuntar possibles solucions a les disfuncions del sistema. Per això, la Fundació Jaume Bofill, vol aprofitar l'avinentesa d'aquest esdeveniment internacional per obrir un debat ampli a casa nostra, que integri totes les parts interessades (administració pública, investigadors, mestres i professors, consultores,...).
Un debat des de la Fundació que miri de respondre algunes preguntes cabdals sobre aquest tema:
- Quines dades necessitem per fer diagnòstics ajustats a la realitat?
- Quines d'aquestes ja són accessibles?
- Quines ho haurien de ser? Sota quines condicions?
- Quines són les oportunitats de les dades obertes en el sector educatiu?