Passió per les Comunitats que Eduquen
17/12/2018
Si haguéssim de triar una paraula per resumir el que es va viure a la Jornada final de la crida Comunitats que Eduquen, aquesta és passió. 30 projectes que han implicat entitats de tot tipus i d’arreu del territori català es van trobar per donar resposta als reptes educatius de les seves comunitats. Solucions imaginatives i sòlides per afrontar, des de diferents àmbits, el treball comunitari amb mirada d’Educació 360.
La jornada es va convertir en un espai d’intercanvi de reflexions i aprenentatges, on tots els actors que han participat en el procés de la crida Comunitats que Eduquen, van poder conèixer els projectes treballats i compartir opinions, dificultats i les solucions dissenyades. Els pòsters de les 30 iniciatives van acompanyar la jornada en tot moment.
La jornada final de Comunitats que Eduquen va comptar amb un espai per a la reflexió i el debat. El diputat delegat d’Educació de la Diputació de Barcelona, Rafael Homet, va iniciar la trobada destacant la necessitat que des de l’àmbit municipal es disposi d’un mapa de totes activitats i serveis educatius del municipi a fi de facilitar els itineraris educatius dels infants i joves i la creació de xarxes comunitàries amb objectius compartits. També va posar de manifest la urgència de definir mesures que facilitin l’accés de tots els infants i joves. Per la seva banda, Joan Cuevas, politòleg icap de projectes de la Fundació Jaume Bofill, va aprofundir sobre els desafiaments que tenen les iniciatives comunitàries a l’hora de transformar l’educació i contribuir a la igualtat d’oportunitats. Segons Cuevas, alguns dels factors claus per transformar l’educació des del projectes educatius comunitàries són: dissenyar projectes que parteixin dels canvis que es volen generar i avaluar-los, generar consensos entre les entitats implicades compartint visons, expectatives i valors; lideratge distribuït, assentar precedents d’èxit i construir organitzacions inclusives.
Posteriorment, a la taula Acció comunitària: innovació i polítiques de suport es va debatre sobre les polítiques de suport i mesures necessàries per maximitzar les oportunitats educatives dels projectes educatius comunitaris. Com a principals idees de la taula rodona cal destacar; que l’aprenentatge dels infants i joves succeeix en qualsevol lloc (aula, pati, natura, centre cívic, entitat esportiva etc.) i temps (temps lectiu i no lectiu, temps de migdia, temps de cap de setmana) i és primordial la connectivitat dels diversos espais i els reconeixement dels diversos aprenentatges que es donen. Per avançar cap a la igualtat d’oportunitats cal la suma i el reconeixement de les potencialitats de tots els agents educatius d’una comunitat; en aquest sentit l’escola és un dels motors més importants de la xarxa comunitària i té un paper clau en l’orientació de les activitat no lectives dels infants i joves, especialment d’aquells més vulnerables.
Al debat, hi van participar Jordi Plana, gerent dels Serveis Educatius de la Diputació de Barcelona, Sònia Fuertes, presidenta d’Entitats Catalanes d’Acció Social (ECAS), Raül Manzano, mestre i membre de la Federació de Moviments de la Federació de Moviments Pedagògics i Miquel de Paladella, cofundador i director d’UpSocial.
La jornada va finalitzar amb l’entrega dels projectes seleccionats. El primer premi va ser per al projecte Itineraris 360 de PEB Mina de Sant Adrià del Besòs per la incorporació de noves formes de col·laboració entre diversos agents comunitaris i per impulsar un projecte que aposta per garantir les condicions d’educabilitat dels infants i adolescents més vulnerables. Els segons premis van ser per a EducArts Zona Nord de la Fundació l’ARC, Nexes de l’Esplai La Gresca de Ripollet i Aprenijoc de Fundació Salut Alta de Badalona, en aquests casos es va valorar la capacitat de connectar aprenentatges entre els diferents espais i temps educatius establint nexes entre els seus aprenentatges, interessos i motivacions, des de la inclusió.
La cloenda de la jornada va anar a càrrec d’en Carles Barba, director de l’Aliança Educació 360, va tancar la jornada posant en valor el lideratge de les entitats del tercer sector en les iniciatives comunitàries i l’aprenentatge col·lectiu que s’ha produït en els darrers mesos per tal d’incorporar amb més força els vectors de l’Educació 360.