"Aquí comença tot": 90 escoles d’arreu del país reclamen als seus veïns que les visitin sense prejudicis

La tria d’escola sense estereotips pot contribuir a què la composició de molts centres s’adigui amb el seu entorn.

Un total de 90 escoles i instituts d’arreu de Catalunya s’han sumat a la campanya “Aquí comença tot” per interpel·lar les famílies del seu entorn perquè les visitin sense prejudicis durant aquests dies de portes obertes i en descobreixin els seus projectes pedagògics. La campanya -promoguda per la Fundació Secretariat Gitano, l'aFFaC (Associacions Federades de Famílies d'Alumnes de Catalunya), el Col·lectiu d'Escoles contra la Segregació i la Fundació Bofill- alerta del fenomen de les “portes obertes desèrtiques” que viuen multitud de centres.

Any rere any, les jornades de portes obertes dels centres amb més proporcions d’alumnat de famílies amb pocs recursos econòmics acostumen a ser decebedores per la poca assistència, malgrat comptar sovint amb projectes pedagògics potents que queden invisibilitzats. Fins i tot hi ha escoles que renuncien a fer-ne i reben individualment les famílies que ho demanen. Una situació que contrasta vivament amb les portes obertes de les escoles que escolaritzen majoritàriament famílies afavorides socioculturalment, on acostuma a haver-hi overbooking de visitants.

"No va venir cap família i va ser una mica decebedor"

"El curs passat no va venir cap família a les portes obertes i va ser una mica decebedor", expressen des de l’equip directiu d’una escola de Montcada i Reixac. "Ens trobem amb la necessitat que famílies de classe mitjana matriculin els seus fills i filles al nostre centre per trencar estereotips i acabar amb la roda de la segregació", diuen des d'Amposta, i "tot intent i aportació per revertir la nostra situació és una oportunitat", hi afegeixen des de Terrassa. "Som les escoles 'sense veu'. Ara ens toca agafar el micròfon i parlar als nostres veïns i veïnes: 'Per què no ens coneixem?'", resumeixen des d'Igualada.

Participació d’escoles de tots els Serveis Territorials

A la campanya hi participen més de vuitanta escoles on s’escolaritzen més de 30.000 alumnes, de totes les demarcacions catalanes i tots els àmbits dels Serveis Territorials del país. El fet que aquest fenomen es doni arreu de Catalunya constata que hi ha un problema sistèmic que les administracions han de resoldre.

Adhereix-te a la campanya "Aquí comença tot"

Les entitats promotores ressalten que la tria d’escola pot contribuir a què la composició de moltes escoles i instituts s’adigui més amb el seu entorn. Alhora, ressalten que els ajuntaments tenen un rol fonamental. Disposar d’una oficina municipal d’escolarització, garantir que les portes obertes no coincideixen o fer xerrades informatives per trencar estereotips abans de la preinscripció són algunes de les mesures bàsiques per promoure que les famílies visitin tots els centres del seus barris. Hi ha municipis a Catalunya que les posen en marxa des de fa anys, però encara no són pràctiques generals al país i cal que s'entenguin).

“Em va ajudar a entendre el món amb una perspectiva gran”

Exalumnes de famílies de classe mitjana que van ser escolaritzats en aquests centres també hi diuen la seva. "És una gran experiència, quan més gran em faig, més veig com de potent va ser. I com més arribo a espais homogenis com va ser la Universitat, noto com d'important va ser aquell espai tan heterogeni com era l'escola, i com em va ajudar a entendre el món amb una perspectiva molt més gran que no pas només Catalunya o la península", reflexiona un dels nois entrevistats, de Salt.

“Fem tries molt micro que tenen conseqüències macro”

La campanya també dóna veu a famílies que van escolaritzar els seus infants en centres poc demandats per la classe mitjana de l’entorn. “La tria té un impacte social molt bèstia, i tot sovint no en som conscients”, explica una de les mares entrevistades, de Rubí. “Nosaltres fem tries que són molt micro però que tenen conseqüències més macro, que contribueixen a construir una societat més segregada, més dividida en funció de les classes. "Jo li diria a la meva veïna, al meu veí, que vingui i obri tots els seus sentits, i que després recordi les sensacions que ha tingut”, hi afegeix.

Cadascuna de les 90 escoles participants tindrà penjada durant aquests dies una lona amb el lema "Aquí comença tot" i una sèrie de valors que aporta a l’alumnat i al conjunt de la societat: empatia, amistat, igualtat, compromís, descoberta, solidaritat i respecte. Alhora, el missatge també convida a reflexionar sobre les causes i les conseqüències col·lectives que té que les famílies evitin determinats centres. A banda de les lones, la campanya es complementarà amb tot un seguit de vídeos divulgatius que es difondran al llarg dels propers 15 dies.

Consulta i descarrega't tots els materials de la campanya, aquí