El programa Magnet participa a la Nit Europea de la Recerca a Catalunya

Per cinquè any consecutiu, se celebrarà a Catalunya l’esdeveniment de divulgació de la Nit Europea de la Recerca, que tindrà lloc la setmana del 26 de setembre al 2 d’octubre. Investigadors i investigadores de més de 50 entitats científiques de tot Catalunya oferiran xerrades, tallers, experiments i moltes altres activitats gratuïtes per a tots els públics. El programa ja es pot consultar al web lanitdelarecerca.cat.

La Nit Europea de la Recerca és un esdeveniment públic dedicat a la divulgació de la ciència. El seu objectiu és apropar la recerca i els seus protagonistes a públics de totes les edats i donar a conèixer la recerca i la innovació de manera planera i divertida. Així doncs, la població tindrà l’oportunitat de conèixer els avenços científics que s’hi desenvolupen al territori de la mà dels propis investigadors.

Centres educatius Magnet

En aquesta edició de la Nit de la Recerca, es farà un èmfasi especial per apropar la recerca als centres educatius de primària i de secundària.

En aquest sentit, el proper 30 de setembre, una vintena de centres educatius del programa “Magnet, aliances per a l’èxit educatiu”, impulsat pel Departament d’Educació, la Fundació Jaume Bofill i l’ICE-UAB, organitzaran activitats als seus municipis en col·laboració amb equips de recerca de diferents institucions, en les que s’implicaran l’alumnat, les famílies i el veïnat. Entre aquestes, destaquen els tallers divulgatius per acostar l’astronomia a les famílies d’Igualada que organitza l’Escola Gabriel Castellà en aliança amb l’Institut de Ciències de l’Espai (ICE-CSIC) i una exposició sobre el cervell per acostar aquest òrgan complex des del punt de vista científic i artístic, organitzada per l’Escola Gayarre de Barcelona en aliança amb l’IBEC.

A més, durant tot el curs escolar, se desenvoluparan quinze projectes de recerca en diferents escoles i instituts, deu dels quals impulsats per la Fundació Jaume Bofill en centres educatius Magnet, i cinc altres entitats del consorci coordinador de la Nit de la Recerca.

La Nit Europea de la Recerca

Aquest esdeveniment se celebra l’últim divendres de setembre de cada any. Gràcies a la seva popularitat (l’acte atreu més d’un milió de visitants arreu d’Europa),s’ha allargat durant els dies previs i el cap de setmana. A més de tota la programació presencial, que inclou des de xerrades, tallers, fires i rutes guiades fins a activitats en instituts i escoles en el marc del “Matí de la recerca”, també s’oferirà una programació online al canal de Youtube de la Nit de la Recerca, on el públic podrà trobar un gran nombre de microxerrades sobre temàtiques d’allò més diverses.

Aquest projecte és possible gràcies al cofinançament del programa de recerca i innovació Horizon Europe de la Unió Europea, i a la col·laboració del consorci format per la Universitat de Girona (UdG), entitat coordinadora del projecte i del node de Girona, la Universitat de Barcelona (UB) i l’Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal), entitats coordinadores del node de Barcelona, la Universitat de Lleida (UdL), coordinadora del node de Lleida, la Universitat Rovira i Virgili (URV), coordinadora del node de Tarragona, i la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic), coordinadora del node de Catalunya central. L’Associació Catalana de Comunicació Científica (ACCC) s’encarrega de la coordinació dels diferents nodes. En aquesta cinquena edició, a més, s’hi afegeix la Fundació Jaume Bofill, que en el marc del programa Magnet, impulsarà 15 projectes de recerca a centres educatius de primària i secundària per tal d'apropar els equips de recerca a l'alumnat, famílies i veïnats, al llarg de l'any.