La recerca i la divulgació científica entren als centres Magnet

Els centres Magnet apropen la recerca i la divulgació científica a unes 2.000 persones de tot el territori català a través d’activitats, conferències i tallers organitzats pels centres educatius i les seves institucions partner en el marc de la Nit Europea de la Recerca, que va celebrar la seva cinquena edició a Catalunya.

Una mirada científica biològica i artística a l’òrgan més complex del cos humà, el cervell, resultat del procés d’aprenentatge de l’alumnat de l’Escola Gayarre en aliança amb l’IBEC i la col·laboració de la Fundació Joan Miró; un viatge per l’univers per experimentar i gaudir de la ciència de la mà de l’Escola Gabriel Castellà (Igualada) i l’Institut de Ciències de l’Espai (ICE-CSIC); una sessió sobre què és la recerca en l’àmbit sanitari de la mà d’investigadors de l’Hospital de Tortosa Verge de la Cinta al pati de l’Escola Ferreries (Tortosa); o la divulgació sobre mostreig de plàstics a la platja a l’Institut Rocagrossa (Lloret de Mar) en col·laboració amb el Centre d’Estudis Avançats de Blanes (CEAB-CSIC), són algunes de les activitats de divulgació científica i de recerca impuslats pels centres Magnet en el marc de la Nit Europea de la Recerca.

La cinquena edició de la Nit Europea de la Recerca, que es va celebrar entorn l’última setmana de setembre i la primera d’octubre, va posar especial èmfasi en apropar la recerca als centres educatius de primària i de secundària catalans a través de les activitats organitzades des del programa Magnet. Les activitats divulgatives tindran continuïtat durant tot el curs escolar a través de projectes de recerca en diferents escoles i instituts, deu dels quals en centres educatius Magnet, i cinc altres entitats del consorci coordinador de la Nit de la Recerca.

Recerca i divulgació científica als centres Magnet

La Nit Europea de la Recerca, el divendres 30 de setembre, va ser la data escollida per a la inauguració de lexposició “Cervell, ser vell, servei”, una mirada científica, biològica i artística a l’òrgan més complex del cos humà. La mostra és el resultat del procés d’aprenentatge de l’alumnat de l’Escola Gayarre en aliança amb l’Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC) durant el curs 2021-22 en el marc del Programa «Magnet. Aliances per a l’èxit educatiu» i amb la col·laboració de la Fundació Joan Miró. A l’exposició, tal com indica el títol, es podrà aprendre com funciona aquest òrgan (cervell), quines són les conseqüències del seu envelliment (ser vell) i com interactua amb la resta d'òrgans per aconseguir un benestar i una salut òptima (servei).

Un viatge per l’univers va ser el títol de la vesprada organitzada per la comunitat educativa de l’Escola Gabriel Castellà i els científics de l’Institut de Ciències de l’Espai (ICE-CSIC) al pati del centre educatiu igualadí en què les famílies van poder gaudir i experimentar de la ciència a través de tallers i exposicions. Una de les activitats estrella va ser l’observació d’estels i planetes com Saturn i Júpiter i les seves llunes a través dels telescopis dels científics de l’ICE-CSIC.

En l’àmbit sanitari, l’Escola Ferreries va organitzar una conferència sobre recerca de la mà d’Emma Forcadell i Carlos López, de l’àrea de coneixement de l’Hospital de Tortosa Verge de la Cinta. Després de la sessió, unes 600 persones van poder gaudir d’activitats i tallers vinculats a la ciència al pati del centre educatiu tortosí en una vesprada que va acabar amb música i sopar.

També en l’àrea de salut, l’Escola Mas Casanovas (Barcelona) va organitzar una conferència amb el Dr. Serra de l’Hospital Sant Pau i Santa Creu sobre els efectes de l’esport en la salut el cos. L’alumnat va poder descobrir perquè s’acceleren les pulsacions quan fem esport o què passa si no esmorzem abans d’una competició.

L’impacte de l’acció humana al cos humà va centrar la Nit de la Recerca a Sabadell, on l’alumnat de l’Escola Font Rosella va poder descobrir la diferència entre so i soroll amb Raul Toran, responsable de divulgació d’IS Global, que els va impartir una sessió. La conferència va marcar l’inici de la recollida de sorolls i que el centre educatiu farà pel seu entorn per a poder avaluar els punts més silenciosos i els més sorollosos i estudiar l’impacte del soroll en la salut de les persones.

La divulgació de la cultura oceànica va centrar les activitats de l’Institut Rocagrossa (Lloret de Mar) que en aliança amb el Centre d’Estudis Avançats de Blanes (CEAB-CSIC) va organitzar una mostra de projectes, activitats i experiments científics com un mostreig de plàstics a la platja o un catàleg de la flora i fauna del municipi per divulgar la recerca.

L’art també va tenir presència a la Nit Europea de la Recerca. L’Escola Margalló (Castelldefels) en aliança amb el Liceu va plantejar tallers i activitats al centre de la ciutat a partir de la pregunta “Art i ciència s’agafen de la mà?”. Els prop de 400 assistents van poder descobrir com entra la música al nostre cervell, quin impacte físic té la música al nostre cos o perquè hi ha elements que brillen a la nit entre altres curiositats científiques.

La indagació com a mètode sistemàtic i una reflexió sobre què és investigar van ser els eixos de la sessió de Dolors Jiménez, investigadora de la URV a l’alumnat de l’Escola Rubió i Ors (Reus). Aquesta sessió va ser el punt d’inici del projecte sobre la flora comestible de Reus que el centre educatiu reusenc portarà a terme amb el Centre de Lectura, el seu partner magnet.

A Sant Vicenç dels Horts, l’alumnat de l’escola La Guàrdia va organitzar tallers científics per descobrir la llum, la flotabilitat, la tecnologia fotogràfica i la biotecnologia amb l’acompanyament de científics del Campus de la UPC al Baix Llobregat, el seu partner magnet.

A més d’aquestes activitats que han aplegat prop de 2.000 persones està previst que divendres 7 d’octubre l’Institut La Serreta obri les portes a la població de Rubí. Sota el lema “Què ens amaga la llum?”, el centre educatiu de secundària oferirà tallers i propostes per divulgar la ciència amb la col·laboració d’EINA, el seu partner Magnet. Durant aquest trimestre, també s’ha previst una conferència sobre com el cervell genera idees a l’Escola Sant Ignasi (Manresa) i una sessió sobre arquitectura i ciència a l’Escola Camps Elisis (Lleida).

La Nit Europea de la Recerca

Aquest esdeveniment se celebra l’últim divendres de setembre de cada any. Gràcies a la seva popularitat (l’acte atreu més d’un milió de visitants arreu d’Europa),s’ha allargat durant els dies previs i el cap de setmana. A més de tota la programació presencial, que inclou des de xerrades, tallers, fires i rutes guiades fins a activitats en instituts i escoles en el marc del “Matí de la recerca”, també s’oferirà una programació online al canal de Youtube de la Nit de la Recerca, on el públic podrà trobar un gran nombre de microxerrades sobre temàtiques d’allò més diverses.

Aquest projecte és possible gràcies al cofinançament del programa de recerca i innovació Horizon Europe de la Unió Europea, i a la col·laboració del consorci format per la Universitat de Girona (UdG), entitat coordinadora del projecte i del node de Girona, la Universitat de Barcelona (UB) i l’Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal), entitats coordinadores del node de Barcelona, la Universitat de Lleida (UdL), coordinadora del node de Lleida, la Universitat Rovira i Virgili (URV), coordinadora del node de Tarragona, i la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic), coordinadora del node de Catalunya central. L’Associació Catalana de Comunicació Científica (ACCC) s’encarrega de la coordinació dels diferents nodes. En aquesta cinquena edició, a més, s’hi afegeix la Fundació Jaume Bofill, que en el marc del programa Magnet, impulsarà 15 projectes de recerca a centres educatius de primària i secundària per tal d'apropar els equips de recerca a l'alumnat, famílies i veïnats, al llarg de l'any.