Repensem els projectes de la crida Comunitats que Eduquen per a incrementar el seu potencial educatiu. Aquí te’n presentem dos.
20/07/2018
Finalitzat el període de capacitació de la crida Comunitats que Eduquen els projectes comencen el procés de reformulació de les seves iniciatives amb l’objectiu d’oferir més i millors oportunitats a tots els infants i joves.
Un d’aquests projectes és l’Espai Tecnològic impulsat pel Casal dels Infants i que té per objectiu promoure la participació infantil en la vida del barri estimulant l’intercanvi d’experiències i el coneixement de l’entorn.
El projecte ha impulsat al llarg dels anys un canvi en l’ús de les noves tecnologies que fa i feia la infància del barri del Raval (4 a 12 anys) passant d’un model consumista i exclusivament lúdic a un model en el que la experimentació, la creativitat i la construcció d’aprenentatge compartit són els eixos principals de l’acció. Per això s’ha promogut un model d’inclusió digital en el que el protagonista i líder del procés és el propi infant. Els infants són els que volen aprendre i fer, essent els seus referents els qui els hi proporcionen la varietat de possibilitats. Al llarg dels anys les cinc entitats d’infància del barri (Fundació Social, AEIRaval, CO Gavina, Casal Infantil Drassanes i el propi Casal dels Infants, amb els projectes de Centre Obert i Entorn Escolar) han participat activament en aquesta nova proposta educativa, que ha permès generar coneixement a través de la creativitat i l’audiovisual tot abordant temàtiques social i d’interès, tant vinculades a l’educació com al teixit comunitari.
Un altre dels protagonistes de la crida és el projecte +Educació Sant Andreu liderat per la cooperativa + Educació. Aquest va néixer el 2012 per iniciativa de l’Escola la Maquinista amb l’objectiu de sumar esforços i possibilitats per a crear projectes compartits entre els diferents centres educatius del districte. Actualment participen del projecte l’Escola la Maquinista, l’Escola Sant Pere Nolasc, l’Escola l’Esperança, l’Escola Baró de Viver, L’institut Escola el Til·ler i L’Institut Doctor Puigverd. La visió dels impulsors del projecte és dotar a totes les persones que integren les comunitats dels diferents centres de més oportunitats per tal d’ampliar els seus horitzons educatius. El projecte vol donar resposta a la necessitat d’ampliar la oferta i les activitats educatives de qualitat tant en temps lectiu (activitats entre diferents centres ) com no lectiu ( activitats fora de l’horari escolar ). Les 6 escoles que participen del projecte treballen per a crear una oferta d’activitats extraescolars compartides que afavoreixi la vida comunitària i la cohesió social vinculant altres agents educatius del territori com els centres cívics, biblioteques o casals de barris.