Escola Samuntada, un cas d’èxit educatiu que ha revertit la segregació escolar

Patricia Rey, directora de l’Escola Samuntada, explica com el canvi de l’equip directiu i l’inici del projecte Magnet va capgirar el centre educatiu de Sabadell, que va passar de ser una escola segregada i estigmatitzada a tenir llista d’espera i una composició social equilibrada.

Patricia Rey va arribar a l’escola Samuntada el 2008 per ser tutora de P4 i després de passar per diverses aules, el 2013 va assumir el càrrec de cap d’estudis, coincidint amb l’entrada del centre al programa Magnet. Des de fa tres anys lidera la direcció del centre educatiu sabadellenc. Rey explica que quan va arribar a l’escola alguns companys d’altres centres li feiem comentaris advertint-la de la complexitat del Samuntada: “Per què vas a aquella escola? Com l’has acceptada?”. Mentre ho recorda explica que si bé és cert que era una escola molt diversa, amb grups molt inestables a causa de la matrícula vivia, ella s’hi va sentir còmode des de l’inici, “vaig sentir que era la meva escola” afirma.

L’estigma de l’escola a Sabadell

El prestigi de l’escola Samuntada a la ciutat de Sabadell era desigual, o bé la població no la coneixia o bé la considerava com l’escola per alumnat d’ètnia gitana. Aquesta última percepció no s’ajustava a la realitat, ja que segons Rey el centre tenia un percentatge d’alumnat provinent de nombrosos països, amb necessitats educatives o amb una situació socioeconòmica desfavorida.

La ubicació de l’escola, situada a l’altra banda de la Gran Via de Sabadell, tampoc jugava al seu favor. Per a molts sabadellencs suposava una barrera mental fruit de la cicatriu urbana que travessa la capital del Vallès Occidental. Però Rey, optimista de mena, discrepa d’aquest posicionament: “Per nosaltres estar a l’altra banda de la Gran Via suposa molts avantatges: tenim molt espai verd, som al costat del riu Ripoll, que és un espai d'aprenentatge, i al costat del Parc Taulí, el nostre partner actual”.

El programa Magnet, impulsor del canvi a l’escola

L’any 2012-13 l’escola va tenir una matricula a P3 molt baixa, fet que va generar rumors sobre la no viabilitat del centre. Aquesta situació va generar neguit entre el claustre, que sentia que volia mantenir el centre viu i per fer-ho els canvis pedagògics eren passaven de necessaris a imperatius. Canvis que van arribar de la mà d’un nou equip directiu, liderat per Dolors Gibert, que va permetre que l’escola comences a treballar d’una forma més flexible, amb menys presència dels llibres de text i adaptant les metodologies a les necessitats de l’alumnat.

La nova direcció va suposar una obertura al canvi pedagògic, que va portar l’entrada al projecte Magnet. “Des del nou equip directiu sabíem que volíem canviar, però no teníem eines per fer-ho, i llavors ens van proposar entrar al programa Magnet” explica Patricia Rey. El programa va acompanyat d’una formació al claustre de tres anys, un acompanyament per part d’una assessora, un canvi metodològic i una obertura a la ciutat acompanyats d’una institució d’excel·lència, que en el nostre cas va ser el Museu Català de Paleontologia Miquel Crusafont. “Carme Pablo, la nostra assessora magnet, ens va ensenyar a apropar l'aprenentatge a l’alumnat perquè els fos significatiu i vivencial” recorda Rey.

La revolució Magnet fora de les parets del Samuntada

Portar la revolució pedagògica fora de les parets de l’escola és un dels reptes dels centres magnet. Per Patrícia Rey visibilitzar la transformació educativa de l’Escola Samuntada a la ciutat de Sabadell passa per les famílies, “la millor publicitat que pot tenir una escola són les famílies, que s’ho van dient entre elles” afirma. El paper de les institucions també és clau, “en el nostre cas l’Ajuntament de Sabadell i també des del Departament d’Educació que guia a les famílies en el procés de preinscripció, que pot recomanar centres i animar a les famílies a visitar-los”, argumenta Rey.

L’escola Samuntada, al barri de la Creu Alta de Sabadell, va entrar al projecte magnet amb quatre anys de partenariat amb l’Institut Català de Paleontologia Miquel Crusafont, i actualment manté aliança amb la Corporació Sanitària Parc Taulí, per treballar la ciència des d’un enfocament transversal.

Les declaracions de Patricia Rey, directora de l’Escola Samuntada, han estat emeses al programa Solidaris de Catalunya Ràdio sobre “Escoles i segregació”. Podeu recuperar el programa sencer en aquest enllaç.

La segregació escolar

La segregació escolar és la distribució desigual de l’alumnat entre els centres educatius d’una població, ja siguin públics o concertats, que fa que hi hagi escoles o instituts que tinguin un perfil de famílies que no s’ajusten a la realitat del seu entorn. Els desequilibris poden ser de nivell econòmic o per raó d’origen.

Catalunya és el segon territori més segregat després de Madrid a nivell estatal i el vuitè país més segregat de la Unió Europea segons l’Informe Estat i evolució de la segregació escolar a Catalunya publicat per la Fundació Jaume Bofill. Les dades disponibles mostren el desequilibri en la composició a les escoles que comporta conseqüències perilloses per la cohesió social, la igualtat d’oportunitats i el desenvolupament del país.