ueh-banner_600x740_informe.png

Garantim el dret a gaudir d'activitats d'estiu?

Aquest document aporta noves dades que il·lustren les desigualtats de participació, procedents de l’enquesta de participació a activitats d’estiu de 2022 realitzada per l’Aliança Educació 360 i del registre d’activitats de lleure notificades de la Direcció General de Joventut.

• Pàgines 28
  • Data 27/04/2023
  • ISBN 978-84-126532-4-3

Les dades recollides fan evident la necessitat d’aplicar mesures per a la universalització de les activitats d’estiu: més beques i ajuts, més oferta a tot el territori, més acompanyament a les famílies i més recursos per a la inclusió.

Els resultats de l’Enquesta de participació d’infants i adolescents a les activitats d’estiu de 2022 fan evident la necessitat d’aplicar mesures per a la universalització de les activitats d’estiu: més beques i ajuts, més oferta a tot el territori, més acompanyament a les famílies i més recursos per a la inclusió.

En aquest dossier, veiem, d’una banda, com en els darrers cinc anys, la participació d’infants i adolescents a les activitats d’estiu ha crescut molt notablement (amb un augment de participants del 42%), i que els infants de famílies d’alt nivell socioeconòmic, que són les famílies amb més recursos per triar com volen que els seus fills i filles passin els estius, hi participen d’una manera molt majoritària (amb un percentatge de participació del 72%).

Però, d’altra banda, veiem que els infants i adolescents de famílies de nivell socioeconòmic baix només hi participen en un 41%; que el preu és el principal motiu de no participació per part d’aquestes famílies; i que el 81% de les famílies enquestades donen suport a la proposta política d’augmentar els ajuts econòmics a les famílies amb dificultats econòmiques.

Les dades confirmen, doncs, que la plena participació a les activitats d’estiu és encara un repte i un objectiu desitjable per una societat polaritzada com la nostra, amb desigualtats socials i educatives molt visibles i creixents, que descohesionen les comunitats i generen itineraris formatius i vitals vulnerats i en risc d’exclusió.

En un context com aquest, les activitats d’estiu proporcionen als infants i joves uns beneficis imprescindibles per al desenvolupament de competències per a la vida i, especialment, per al seu benestar socio-emocional.

Publicacions i vídeos

Contingut relacionat

Entitats i ajuntaments per un #EstiuEnriquit. Jornada 27 d'abril de 2023.

L'estiu enriquit a Castellar del Vallès, Girona, Salt, Tortosa i Amposta

El municipi connectat, la clau de l'EstiuEnriquit. Jornada Aliança Educació 360

El municipi connectat, la clau de l'EstiuEnriquit. Diàlegs d'estiu 1

El municipi connectat, la clau de l'EstiuEnriquit. Diàleg d'estiu 2

Què han de fer els ajuntaments per enriquir l'estiu? Dani Pérez, Ajuntament de Castellar del Vallès

Què han de fer els ajuntaments per enriquir l'estiu? Emilie Rivas, Save the Children.

Què han de fer els ajuntaments per enriquir l'estiu? Maria Jesús Larios, Síndic de Greuges de Cat.