Aquest document aporta noves dades que il·lustren les desigualtats de participació, procedents de l’enquesta de participació a activitats d’estiu de 2022 realitzada per l’Aliança Educació 360 i del registre d’activitats de lleure notificades de la Direcció General de Joventut.
Les dades recollides fan evident la necessitat d’aplicar mesures per a la universalització de les activitats d’estiu: més beques i ajuts, més oferta a tot el territori, més acompanyament a les famílies i més recursos per a la inclusió.
Els resultats de l’Enquesta de participació d’infants i adolescents a les activitats d’estiu de 2022 fan evident la necessitat d’aplicar mesures per a la universalització de les activitats d’estiu: més beques i ajuts, més oferta a tot el territori, més acompanyament a les famílies i més recursos per a la inclusió.
En aquest dossier, veiem, d’una banda, com en els darrers cinc anys, la participació d’infants i adolescents a les activitats d’estiu ha crescut molt notablement (amb un augment de participants del 42%), i que els infants de famílies d’alt nivell socioeconòmic, que són les famílies amb més recursos per triar com volen que els seus fills i filles passin els estius, hi participen d’una manera molt majoritària (amb un percentatge de participació del 72%).
Però, d’altra banda, veiem que els infants i adolescents de famílies de nivell socioeconòmic baix només hi participen en un 41%; que el preu és el principal motiu de no participació per part d’aquestes famílies; i que el 81% de les famílies enquestades donen suport a la proposta política d’augmentar els ajuts econòmics a les famílies amb dificultats econòmiques.
Les dades confirmen, doncs, que la plena participació a les activitats d’estiu és encara un repte i un objectiu desitjable per una societat polaritzada com la nostra, amb desigualtats socials i educatives molt visibles i creixents, que descohesionen les comunitats i generen itineraris formatius i vitals vulnerats i en risc d’exclusió.
En un context com aquest, les activitats d’estiu proporcionen als infants i joves uns beneficis imprescindibles per al desenvolupament de competències per a la vida i, especialment, per al seu benestar socio-emocional.