L’any 2022, Catalunya tenia un 16,9% d’abandonament escolar prematur. Això significa que 97.062 joves d’entre els 18 i els 24 anys no tenen estudis secundaris post-obligatoris.
Durant els últims anys hem aconseguit reduir la taxa d’AEP d’un 32,9% al 16,9%, en gran part gràcies a les iniciatives locals que s’han anat desplegant a diferents punts del territori català. És de rebut reconèixer els amplis esforços de l’administració local que s’emmarquen en un escenari ple de limitacions administratives, de manca de recursos i de sobresaturació de responsabilitats i tasques. Bona part de les solucions contra l’AEP requereixen una administració propera a les diferents realitats, coneixedora dels recursos existents -i dels seus buits- i decidida a millorar la situació del territori per a tothom. I per això l’àmbit municipal ha de ser un dels nivells des dels quals es colideri aquesta lluita i, sense obviar les responsabilitats de cada administració.
Trobem centenars d’experiències locals efectives per reduir l’abandonament liderades per agents compromesos que lluiten, a vegades sense els recursos necessaris i amb sobresaturació de responsabilitats, per no perdre cap jove.
Però com ho fan aquestes administracions per reduir l’AEP? Què podem aprendre d'aquestes experiències sobre com fer una bona detecció i seguiment de l’alumnat amb risc d’abandonar? Quines solucions serveixen per recuperar l’alumnat que es despenja del sistema educatiu? Quina informació és necessària per planificar i articular els recursos d’un territori contra l’abandonament? Què ens diuen aquestes iniciatives sobre què funciona en l’orientació transicional? Quins són els ingredients claus per ajudar a trencar les barreres econòmiques que impedeixen continuar estudiant? Amb beques n’hi ha prou? Quines d’aquestes iniciatives o estratègies es poden transferir a altres territoris? Quines condicions les fan possibles? Quins són els actors cridats a la lluita contra l’abandonament?
A la jornada “Municipis que no abandonen: Què podem fer des dels municipis per lluitar contra l’abandonament escolar?” respondrem gran part d’aquestes preguntes. Ho farem de la mà d’un conjunt de professionals que estan al capdavant de la política educativa del país, d’alcaldies i regidories d’educació, de programes contra l’AEP d’abast provincial i d’investigadors que han aprofundit en aquest tipus d’intervencions. Tots plegats compartiran els seus aprenentatges i ens ajudaran a convertir el seu coneixement en palanques per a l’acció.
En la primera part de l’acte, el Dr. Alejandro Montes, investigador co-autor amb la Dra. Andrea Jover de l’estudi “Municipis que no Abandonen: Pràctiques inspiradores contra l’Abandonament Escolar Prematur” visibilitzarà els sis eixos d’acció clau contra l’Abandonament Escolar Prematur sobre els que estan actuant els municipis, tot assenyalant algunes pràctiques inspiradores.
A la segona part de l’acte, posarem el focus en com co-liderar les accions contra l’AEP entre el Departament d’Educació, Diputacions i Municipis. En aquest diàleg comptarem amb el Sra. Anna Chillida, Directora General d'Alumnat, Secretari d’Innovació Educativa, Departament d’Educació, Generalitat de Catalunya; la Sra. Gisela Navarro, regidora d’educació de l’ajuntament de Viladeacans,la coordinadora de l’àrea d’Educació de Diputació de Barcelona, la Sra. Marcel.lina Bosch i el Dr. Alejandro Montes, investigadors post-doc del GESP, UAB i autor de l’estudi.
Farem partícips del debat a una Fila Zero integrada per professionals que estan treballant en primera línia contra l’Abandonament Escolar Prematur.
La taula rodona serà moderada per Rosalina Alcalde, Directora contra l'abandonament escolar de Fundació Bofill.
L’acte tindrà dues modalitats. Una presencial -aforament limitat- on els i les assistents rebran un exemplar de la publicació; i un altra en streaming perquè la geografia no sigui un impediment.
Ambdues modalitats requereixen inscripció prèvia al següent enllaç
Programa:
10:30-10:40 Benvinguda a càrrec de Rosalina Alcalde
10-40-11:00 Presentació de l’estudi “Municipis que no abandonen: pràctiques inspiradores contra l’Abandonament Escolar Prematur.”
A càrrec d’Alejandro Montes, co-autor de l’estudi.
11:00-11:45 Taula Rodona
- Sra. Anna Chillida, Directora General d'Alumnat, Departament d’Educació, Generalitat de Catalunya.
- Sra. a Marcelina Bosch, coordinadora de l’àrea d’Educació de Diputació de Barcelona .
- Sra. Gisela Navarro, regidora d’educació de l’ajuntament de Viladeacans.
- Sr. Alejandro Montes, Investigador-UAB.
11:45-12:00 Fila zero i torn de preguntes
12:00-12:10 Tancament a càrrec de Rosalina Alcalde
Al final de l'acte, els i les alumnes d'Itinerari Formatiu Específica obriran les portes de la parada de dinars on podreu comprar alguns dels plats que hauran preparat aquell dia a l'escola.
Per saber-ne més: