Ismael Palacín
Director
Ismael Palacín, director de la Fundació Bofill.
Veure’n més
Si els centres tenen la clau d'entrada de les escoles, quins dispositius s'estan mobilitzant per fomentar una participació activa i coresponsable? S'està oferint la clau de la porta d'entrada a les famílies o tot queda en bones intencions? Si hi ha una gran diversitat de famílies, per què unes tenen més facilitat per a involucrar-se a l'organització escolar i d'altres no s'hi sentin convidades? Hi ha condicionants interns de la participació, relacionats amb l'estructura familiar, el nivell d'estudis, la classe social o l'origen dels pares? Qui mana a l'escola? Què entenem per participar?
A l'Aula us vàrem presentar l'informe "Com participen mares i pares a l'escola? Diversitat familiar i d'implicació en educació", el tercer del projecte "Famílies amb veu", amb el que es tanca la seqüència de la recerca al voltant de la participació de les famílies a l'escola. Aquest Informe breu explora la participació de la "majoria silenciosa" de famílies a partir d'una enquesta representativa a 1.500 mares i pares de tota Catalunya.
Les dades de participació mostren elevades taxes d'afiliació a l'AMPA, i la presència majoritària a l'escola de les famílies per a rebre informació i per assistir a actes culturals o lúdics on participen els fills. A partir d'aquest nivell bàsic de presència a l'escola, trobem una davallada en els estadis que requereixen una major col·laboració. Els pares van a l'escola i majoritàriament s'impliquen amb l'educació dels fills: compleixen amb els seus deures parentals. Però a més hi ha un nodrit grup de famílies que va més enllà i voluntàriament "s'arremanga" i contribueix substancialment a la millora educativa de la seva escola i de retruc del sistema educatiu. D'entrada són dades alentidores que marcarien una tendència favorable a una major implicació si les condicions són favorables.
Varen intervenir:
- Marta Comas, directora del projecte "Famílies amb Veu".
- Maria Jesús Comellas, doctora en psicologia, experta en orientació familiar i educativa. Professora del Departament de Pedagogia Aplicada de la Universitat Autònoma de Barcelona i autora de nombrosos llibres sobre família i escola.
- Montserrat Ruiz, directora i mestra de l'escola Tanit de Santa Coloma de Gramenet (Comunitat d'aprenentatge).
- Noelia Fontana, mare de l'AMPA de l'escola Salvador Espriu de Sant Feliu de Llobregat.
Moderarà Ismael Palacín, director de la Fundació Jaume Bofill.
Accés lliure i gratuït.
El debat es va seguir en directe per streaming i també via Twitter @FundacioBofill i @familiesambveu amb el hashtag #aulabofill.
Quins pares entren a l’escola i quins es queden a la porta?
a
Palau Macaya
Equip implicat