butlleti_id163.jpg
08/04/2014
16:30h - 16:30h

Quins pares entren a l’escola i quins es queden a la porta?

Palau Macaya Veure mapa

Si els centres tenen la clau d'entrada de les escoles, quins dispositius s'estan mobilitzant per fomentar una participació activa i coresponsable? S'està oferint la clau de la porta d'entrada a les famílies o tot queda en bones intencions? Si hi ha una gran diversitat de famílies, per què unes tenen més facilitat per a involucrar-se a l'organització escolar i d'altres no s'hi sentin convidades? Hi ha condicionants interns de la participació, relacionats amb l'estructura familiar, el nivell d'estudis, la classe social o l'origen dels pares? Qui mana a l'escola? Què entenem per participar?

A l'Aula us vàrem presentar l'informe "Com participen mares i pares a l'escola? Diversitat familiar i d'implicació en educació", el tercer del projecte "Famílies amb veu", amb el que es tanca la seqüència de la recerca al voltant de la participació de les famílies a l'escola. Aquest Informe breu explora la participació de la "majoria silenciosa" de famílies a partir d'una enquesta representativa a 1.500 mares i pares de tota Catalunya.

Les dades de participació mostren elevades taxes d'afiliació a l'AMPA, i la presència majoritària a l'escola de les famílies per a rebre informació i per assistir a actes culturals o lúdics on participen els fills. A partir d'aquest nivell bàsic de presència a l'escola, trobem una davallada en els estadis que requereixen una major col·laboració. Els pares van a l'escola i majoritàriament s'impliquen amb l'educació dels fills: compleixen amb els seus deures parentals. Però a més hi ha un nodrit grup de famílies que va més enllà i voluntàriament "s'arremanga" i contribueix substancialment a la millora educativa de la seva escola i de retruc del sistema educatiu. D'entrada són dades alentidores que marcarien una tendència favorable a una major implicació si les condicions són favorables.

Varen intervenir:

- Marta Comas, directora del projecte "Famílies amb Veu".

- Maria Jesús Comellas, doctora en psicologia, experta en orientació familiar i educativa. Professora del Departament de Pedagogia Aplicada de la Universitat Autònoma de Barcelona i autora de nombrosos llibres sobre família i escola.

- Montserrat Ruiz, directora i mestra de l'escola Tanit de Santa Coloma de Gramenet (Comunitat d'aprenentatge).

- Noelia Fontana, mare de l'AMPA de l'escola Salvador Espriu de Sant Feliu de Llobregat.

Moderarà Ismael Palacín, director de la Fundació Jaume Bofill.

Accés lliure i gratuït.

El debat es va seguir en directe per streaming i també via Twitter @FundacioBofill i @familiesambveu amb el hashtag #aulabofill.

Quins pares entren a l’escola i quins es queden a la porta?
Palau Macaya