Ismael Palacín
Director
Ismael Palacín, director de la Fundació Bofill.
Veure’n més
RODA DE PREMSA: Us comuniquem que el dimecres 2 d'abril de 2014, a les 11.00 h a la Sala Jacint Verdaguer de l'Ateneu Barcelonès (Canuda núm. 6, planta baixa, Barcelona) es presentarà el llibre: Com participen mares i pares a l'escola? Diversitat familiar i d'implicació en educació. La presentació anirà a càrrec d'Ismael Palacín, director de la Fundació Jaume Bofill i Marta Comas, directora del projecte «Famílies amb veu».
La majoria de recerca indica que la implicació de les famílies en la vida escolar és cabdal a l'hora de determinar l'èxit o fracàs escolar dels fills. Però la participació familiar també és un factor clau de la qualitat educativa, que reverteix en la satisfacció i el compromís dels professors i afavoreix el centre educatiu en general. A vegades, però, s'acusa a les famílies de no participar prou a l'escola. Hem dut a terme una enquesta representativa a 1.500 famílies amb fills escolaritzats de 0 a 16 anys que garanteix arribar a tots els perfils de famílies, des de les més actives a l'escola fins a l'anomenada majoria silenciosa. L'objectiu és conèixer com participen les famílies a l'escola, tant en l'àmbit formal com informal, així com què és allò que les motiva i quines dificultats troben.
Els resultats desmenteixen el tòpic que mares i pares no participen i ens indica que les famílies són presents en el dia a dia dels centres educatius. La gran majoria va molt més enllà del seguiment i implicació vinculada únicament al seu fill/a, i cada cop són més conscients de la seva valuosa aportació a l'escola. No obstant això, es fa palesa l'existència de diferents graus de participació en funció de la composició de les famílies, el nivell educatiu dels pares, la procedència, la seva situació laboral i econòmica. Alhora, es posa de manifest que hi ha un ampli marge d'intervenció per a millorar aquesta participació familiar. Algunes de les conclusions de l'estudi són les següents:
- Mares i pares estan interessats en l'escolarització dels seus fills: el 74% supervisen o ajuden sovint o sempre als seus fills amb els deures, el 89% s'ha reunit amb el tutor o tutora del fill/a, i el 95% han assistit a la reunió d'inici de curs.
- El 29% de les mares i els pares participen activament amb i per l'escola, ja sigui a través de l'AMPA o de comissions de treball.
- Els factors que més condicionen la participació són: el nivell d'estudis dels pares (com més estudis, major és la participació), els ingressos (un menor capital econòmic dificulta la participació), la monoparentalitat (les dificultats de conciliació dificulten la participació), i l'origen dels pares (les famílies d'origen estranger participen menys).
- La variable que apareix amb més força en relació a la participació de les famílies d'origen estranger és el nombre d'anys que els fills van a la mateixa escola: en igualtat de condicions socioeconòmiques, la probabilitat de participar de pares autòctons i estrangers s'igualaria als 6 anys d'estar a la mateixa escola.
- Només el 15,6% de les famílies no són sòcies de l'AMPA. D'aquestes, el 36,3% de les famílies de centres públics al·leguen que és per motius econòmics (no poden pagar la quota). - Hem elaborat una tipologia de mares i pares en funció de la seva participació al centre: informats, presents, col·laboradors i representants.
Els centres educatius poden desenvolupar accions que incrementin la relació entre la família i el centre educatiu, especialment a la Secundària i entre els sectors de població amb menor activitat a l'escola.
Més enllà de detectar els obstacles a la participació de les famílies, el treball fa propostes d'actuació per potenciar la seva implicació, dirigides tant als centres educatius com a l'administració i a les mateixes famílies.
Les dades, anàlisi i argumentacions que es presenten formen part de la recerca publicada a l'informeCom participen mares i pares a l'escola? Diversitat familiar i d'implicació en educació, el tercer del projecte «Famílies amb veu» de la Fundació Jaume Bofill.
S’impliquen les famílies a l’escola? Les xifres de la participació de mares i pares en educació que desmunten tòpics
a
Ateneu Barcelonès
Equip implicat