Cloenda del programa LECXIT als 52 centres educatius que han format part de Suport Educatiu

• 439 infants i 429 voluntaris i voluntàries: després de més de 10 anys de trajectòria, el programa LECXIT ha crescut aquest curs 2022-23 en el marc de Suport Educatiu per avaluar per primera vegada l’impacte del programa
  • Suport Educatiu és el 1r projecte d’avaluació d’impacte aplicat a l’àmbit educatiu a tota Espanya, impulsat per la Fundació Bofill
  • Els centres educatius participants han celebrat entre maig i juny sessions de cloenda de l’activitat, una jornada d’agraïment i reconeixement a infants, voluntariat, famílies i docents

El programa LECXIT impulsa l’èxit educatiu a través de la millora de la comprensió lectora dels infants de 4t, 5è i 6è de primària en situació de vulnerabilitat. Després de més de 10 anys de trajectòria, actualment el programa compta amb una xarxa de quasi 300 espais LECXIT a 150 municipis on més de 2.000 voluntaris i voluntàries acompanyen setmanalment en horari extraescolar un infant per a fer de la lectura una experiència divertida i apassionant.

Aquest curs 2022-23, dins del projecte de Suport Educatiu. Acompanyament per Accelerar Oportunitats, s’ha iniciat un nou repte per avaluar per primera vegada l’impacte del programa amb la col·laboració de nous grups de 4t de primària de 52 nous centres educatius de tota Catalunya.

Infant participant: "Les sessions de LECXIT han estat dels millors moments de la meva vida."

Sessió de cloenda

“Avui és l’últim dia del LECXIT”: amb aquesta frase, acompanyada de cares il·lusionades i nostàlgiques alhora, han començat totes les sessions de cloenda del programa a cada escola participant. Mentre alguns grups han optat per dedicar uns minuts inicials a la lectura en parella, d’altres han llegit en veu alta i conjuntament un text molt especial: una carta de comiat de la dinamitzadora LECXIT, la persona que ha conduït l’activitat vetllant per l’acompanyament a infants i voluntariat al llarg d’aquest curs.

A continuació, s’ha realitzat una dinàmica grupal omplint un mural en forma de llibre on infants i voluntariat han compartit els aprenentatges adquirits. En nombroses ocasions, el mural s’ha quedat a l’escola com a record entranyable per a tot l’alumnat.

Voluntària: "El LECXIT és un espai no només de lectura, sinó també de desenvolupament personal, un espai diferent, amb persones diferents, amb interessos diferents."
Carles Nieto, cap adjunt del programa LECXIT - Suport Educatiu: "El vincle de confiança i complicitat entre l’infant i el voluntari o voluntària és una de les claus d’èxit del programa LECXIT."

El final de curs és un moment de satisfacció i agraïment mutu per tot el temps i aprenentatges compartits. En algunes escoles, el voluntariat ha entregat cartes personalitzades als infants i les han llegides plegats fent d’aquest un dels moments més emotius de la jornada. En d’altres, el dinamitzador o dinamitzadora LECXIT, amb l’ajuda de voluntaris i voluntàries, ha entregat diplomes personalitzats als infants per a reconèixer-los la seva participació a l’activitat.

Família d'un infant participant: "Ara li motiva molt llegir, cosa que abans no passava."

La darrera part de la sessió ha estat un berenar de germanor obert també a les famílies dels infants participants, que han pogut conèixer de primera mà l’evolució de l’activitat, la participació del seu infant, i conversar tant amb personal docent del centre com amb els voluntaris i les voluntàries que han acompanyat els infants setmana rere setmana.

Centre educatiu participant: "Veiem molt la millora en tots els infants que hi participen."

Aquest estiu, “Guanyem un estiu lector”!

L’arribada de l’estiu i un període llarg de vacances són per a molts infants una aturada en el procés de lectura fins la tornada a l’escola. Aquesta aturada es pot traduir en una pèrdua del ritme d’aprenentatges i, consegüentment, en un increment de les desigualtats educatives. Per quart any consecutiu, la campanya “Guanyem un estiu lector” del programa LECXIT proposa enriquir l’estiu amb un Kit Lector per als infants i contribuir així en el foment de la lectura.

Tot l’alumnat de 3r, 4t i 5è de primària dels centres educatius participants al programa LECXIT de Suport Educatiu ha rebut el Kit Lector LECXIT. El Kit Lector és el material que s’entrega als infants i inclou el Carnet Lector i orientacions per famílies. El Kit Lector s’entrega als infants abans d’acabar el curs per tal que puguin fer les lectures i emplenar-lo durant l’estiu. Tornant de vacances, els infants presenten el Carnet Lector emplenat i se’ls fa entrega de l’adhesiu de Superlector/a.

Marta López, directora del programa LECXIT: "Les vacances d’estiu són alhora un moment de risc d’augment de la pèrdua d’aprenentatges, però també poden ser una oportunitat."

Impacte als mitjans: