Com promoure l'hàbit lector des de casa?

Amb l’inici d’un nou any segur que heu elaborat una llista llarga de propòsits per al 2019: apuntar-vos al gimnàs, inscriure’s a una acadèmia d’anglès, fer un  taller de cuina... des del projecte LECXIT- Lectura per a l’èxit educatiu us proposem afegir a aquesta llista un dels millors propòsits que podeu formular per al 2019, promoure l’hàbit lector al vostre entorn familiar per tal que els infants millorin la comprensió lectora.

A la pregunta de per què algunes persones gaudeixen de la lectura en el temps lliure més que d'altres, algunes investigacions i professionals han assenyalat la importància de la motivació per llegir i conclouen que en bona part ve determinada per l'ambient de lectura i la cultura que envolta el lector o lectora en el seu ambient familiar.

L’índex de lectura té una relació directa amb l’èxit escolar: com més elevat és el grau lector, major és l’aprofitament i el rendiment de l’alumne. La lectura estimula el creixement intel·lectual, la creativitat i la imaginació dels nostres fills i filles. És per això que el rol de les famílies és un factor clau en la promoció de l’hàbit lector, perquè motiva els infants a llegir i reforça la tasca de l’escola. El seu paper és cabdal perquè els infants i adolescents gaudeixin de la lectura i millorin la seva comprensió lectora.

No hi ha receptes miraculoses per contagiar el gust per la lectura. Els elements claus per promoure-la són la confiança, paciència, constància i invertir part del temps de decans en benefici dels més petits i amb resultats en cap cas garantits. El foment lector és un procés a llarg termini, que per aconseguir-lo, a més a més, de la confiança, paciència i constància, cal predicar amb l’exemple i sumar complicitats com poden ser la mestra, la bibliotecària, un altre familiar o referent de l’infant o adolescent per fer del llibre un objecte quotidià interessant i atractiu.

Transmetre la passió per la lectura, donar exemple, triar el llibre adequat i crear el clima propici son els passos a realitzar si volem promoure l’hàbit lector dels mes menuts i adolescents de casa. Aquest els trobareu desenvolupats al El mètode definitiu per tenir fills lectors de l’editor i periodista Joan Carles Girbés i on trobareu reflexions i estratègies d’utilitat per a fer futurs lectors i lectores.