La Fundació Bofill, la PINCat i Cavall Fort impulsen una campanya per incloure la lectura a les activitats de lleure d’estiu

Notícies

El programa Lecxit (Lectura per a l’èxit educatiu) de la Fundació Bofill, la Plataforma d’Infància de Catalunya (PINCat) de la Taula del Tercer Sector Social i la revista Cavall Fort impulsen conjuntament la campanya “Guanyem un estiu lector: el lleure amb la lectura”, per incloure la lectura a les activitats de lleure d’estiu.

La campanya reivindica la lectura en català, per plaer i fora de l’escola, com una experiència d'oci, compartida i pròpia dels casals, els campus, les colònies i els campaments d’estiu. Compta amb el suport del Consell Nacional de la Joventut de Catalunya, Òmnium Cultural, Rosa Sensat, Abacus, les Associacions Federades de Famílies de Catalunya (aFFaC), la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica i la Fundació Carulla.

La campanya ofereix una guia amb 11 estratègies lúdiques per promoure la lectura amb infants i joves, elaborada a partir de l’experiència d’organitzacions de la PINCat, i adreçada a monitors, monitores, professionals i entitats del lleure. També inclou la distribució de 3.000 exemplars del Cavall Fort i el Tatano a activitats d’estiu d’arreu del país i materials de sensibilització a 150 municipis catalans, a través de les seus d’Òmnium Cultural i dels albergs de la xarxa Xanascat.

L’estiu és un punt d’inflexió que impacta en l’hàbit lector i l’ús del català

A partir d’aquest divendres 20 de juny, l’últim dia d’escola, més d’un milió d’infants a Catalunya inicien 79 dies de vacances. Per a molts d’ells això significa 79 dies sense llegir, i per a una part significativa, sense cap contacte amb el català fins al setembre.

“L’estiu pot ser una gran oportunitat o un gran buit; per això volem activar tots els entorns educatius i de lleure per garantir que la lectura també arribi a tothom quan tanquen les escoles”, apunta Marta López, directora del programa Lecxit.

“Volem que la lectura sigui una aventura més a l’estiu. Que sigui una eina perquè nens, nenes i adolescents explorin el món, s’expressin, es connectin amb els altres i amb el català d’una manera natural i divertida” assenyala Judith Calabria, coordinadora de Projectes i Incidència de la Plataforma d’Infància de Catalunya, que remarca la importància del lleure educatiu com a eina per reduir les desigualtats.

Segons el Consell Superior d’Avaluació, un 33,5% de l’alumnat de 6è té un nivell baix o molt baix en la competència lingüística de llengua catalana, i l’informe PISA 2022 explica com aquesta baixa competència té a veure tant amb la relació emocional amb la lectura com amb l’èxit educatiu. És a dir, els nens i les nenes que llegeixen per plaer obtenen millors resultats i tenen menys risc de fracàs escolar.

En llengua catalana, a més a més, hi ha una dada encara més preocupant: segons Òmnium Cultural (2022), el 57% dels joves de 4t d’ESO no utilitzen el català fora de l’aula. Sense escola i sense entorns lingüísticament rics, molts infants passen tot l’estiu sense exposició a la llengua, un fet que impacta directament en la seva autonomia lingüística i educativa.

“Si deixar de llegir és perdre comprensió, deixar de llegir en català també és perdre cohesió”, defensa López, per la qual cosa “aprofitar el lleure per reforçar el català i la lectura és una estratègia de país. “Volem que el binomi lectura-lleure sigui tan natural com lleure-joc o lleure-natura, i per fer-ho possible necessitem sumar més actors.”

El lleure, aliat clau per fer créixer la lectura

L’estiu ofereix condicions úniques per a la lectura: més temps, menys obligacions i espais més lliures. Tanmateix, no tothom té accés a aquestes oportunitats. Segons dades recents, el 60% dels infants de famílies amb menys recursos no participen en activitats d’estiu i, per al 40% que sí que ho fan, els casals, les colònies, els campaments i els campus poden ser l’única porta d’accés a estímuls educatius i culturals.

El gust per llegir no pot imposar-se, però sí que pot sembrar-se si s’ofereixen experiències positives. “Si volem que la lectura formi part de la quotidianitat de tota la infància, i que es visqui com un plaer i no com una obligació, cal que també sigui present fora de l’escola i el lleure té un paper fonamental per desacademitzar-la”, afirmen les entitats impulsores.

En aquest sentit, recorden que la lectura pot florir en qualsevol context: una gimcana, una estona de descans o una narració abans de dormir. Quan es presenta com una experiència compartida, oberta i divertida, pot canviar la manera com els infants la perceben per sempre.

Una guia per transformar les activitats d’estiu

La guia que ofereix orientacions per a monitors i monitores i professionals s’ha elaborat amb les aportacions de nombroses persones expertes d’entitats socioeducatives i de lleure. Recull 11 estratègies concretes adaptades a infants i joves de 6 a 16 anys, classificades per edat, tipus d’activitat, grau d’intervenció adulta i espai. Inclou propostes per integrar la lectura en el joc, ambientar activitats, convertir infants en narradors, incorporar llibres al dia a dia, gamificar les històries o implicar les famílies.

Ho hem provat i funciona”, afirma una monitora que recull la guia. “Cada setmana un infant recomana un llibre i n’hi ha que es barallen per ser ells”. “Vam fer una gimcana basada en un llibre, i després tots volien llegir-lo sencer”, afegeix una altra. “Els equips de lleure ja demostren cada estiu que es pot educar des del gaudi, i amb aquesta guia els volem ajudar a fer-ho també amb la lectura”, conclou Marta López.

La campanya ha arrencat aquest dijous amb una festa a la plaça del Fort Pienc de Barcelona. L’espai, que acull un centre educatiu, una biblioteca i un centre cívic, simbolitza la interacció comunitària que pot fer créixer la lectura. Ha comptat amb la participació de la humorista Oye Sherman i de les narradores Ada Cusidó, Willo Arunategui i Judith Navarro, que han ofert contes i relats per a petits i grans, una demostració que l'oralitat i el joc són grans aliats per despertar el gust per llegir.

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar la informació que es fa pública al nostre lloc web i recopilar informació estadística. Si es continua navegant, considereu que s’accepta el seu ús. Podeu canviar la configuració i obtenir més informació aquí.

Acceptar