8 estratègies per fer créixer la lectura en català al lleure d’estiu

Notícies

“Llegir a l’estiu és una necessitat educativa i social”. Així arrenca la nova guia de la campanya ‘Guanyem un estiu lector’ impulsada per programa Lecxit de la Fundació Bofill i la Plataforma d'Infància de Catalunya.

L’aturada de les classes i l’inici de les vacances obre les portes a una època d’estímuls i diversió per a molts infants, però que també és un temps especialment ardu per aquells que es troben contextos més desafavorits. Els infants de famílies amb menys recursos tenen menys accés a llibres o a un entorn promotor del gust per la lectura, un fet que s’accentua en l’època sense escola.

La lectura afavoreix el desenvolupament cognitiu, emocional, social i cultural, i connecta els infants i adolescents amb el món, els altres, i amb si mateixos. Reivindicar-la a l’estiu és especialment important per evitar la pèrdua de competències, però també perquè és el moment idoni per a viure-la des del gaudi i el joc i, per tant, per posar les bases per una experiència lliure, compartida i significativa.

Per això, “Com promoure la lectura a les activitats d’estiu. Guia d’orientacions en el marc del lleure educatiu” ofereix criteris pedagògics i propostes pràctiques per ajudar els equips educatius de casals, colònies, campaments i espais comunitaris a incorporar la lectura en el seu dia a dia d’una manera natural, orgànica i adaptada a la diversitat dels grups.

8 grans estratègies per guanyar un estiu lector al lleure educatiu

En aquest article t’avancem un conjunt de vuit grans estratègies pensades per apropar la lectura a la vida quotidiana del lleure. Aquestes estratègies no són receptes fixes, sinó invitacions a imaginar i adaptar la lectura a cada realitat. La guia proposa:

  1. Fer del joc un portal cap a la lectura, integrant relats, pistes o enigmes en gimcanes, activitats de moviment o reptes col·laboratius.
  2. Transformar els espais i activitats amb imaginació literària, ambientant els entorns amb mons narratius i maletes de llibres accessibles.
  3. Donar veu als infants com a narradors, promovent la creació de contes, cançons, còmics o diaris col·lectius.
  4. Fer que la lectura entri a la vida quotidiana, en moments com l’hora de dinar, les vetllades, les esperes o les caminades.
  5. Crear racons de lectura cuidats i vius, on llegir sigui una possibilitat sempre present i seductora.
  6. Acompanyar l’autonomia lectora, oferint tria, llibres diversos i espais per descobrir què agrada llegir i com fer-ho.
  7. Utilitzar la lectura com a motor de pensament i participació, vinculant-la amb assemblees, reflexió col·lectiva i expressió crítica.
  8. Obrir la lectura a la comunitat, connectant amb biblioteques, famílies, entitats locals i històries del territori.

Cada estratègia ofereix propostes concretes, exemples reals i criteris d’adaptació per a diferents edats, formats i nivells d’autonomia, i sempre des d’una mirada que posa el plaer, la llibertat i la inclusió al centre.

Per què una guia com aquesta?

Perquè la lectura és una responsabilitat compartida i una experiència significativa que volem fer arribar a tots els racons i infants del país. I perquè sabem que a l’estiu, quan molts infants es desconnecten dels llibres per falta de context, espais o referents, les activitats de lleure educatiu poden jugar un paper imprescindible en la reducció de les desigualtats.

Llegir a l’estiu pot ser una experiència col·lectiva, lúdica, arrelada al territori i plena de sentit.

La guia es pot descarregar lliurement i està pensada per ser reutilitzada, transformada i enriquida per totes les entitats de lleure, escoles d’estiu, equips de monis, caps i tècnics de programes educatius. 

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar la informació que es fa pública al nostre lloc web i recopilar informació estadística. Si es continua navegant, considereu que s’accepta el seu ús. Podeu canviar la configuració i obtenir més informació aquí.

Acceptar