La Fundació Bofill reivindica el paper del món local en les polítiques d’orientació per reduir l’abandonament escolar

Notícies

El món local lidera el desplegament de polítiques públiques d’orientació educativa a Catalunya, imprescindibles per frenar l’elevat abandonament escolar prematur (13,7%). Així s’ha posat de manifest aquest dilluns, en un acte en què 150 representants institucionals, tècnics municipals i experts de l’educació han compartit estratègies per a unes polítiques locals d’orientació educativa i professional que garanteixin la continuïtat i l’equitat educativa.

Orientar per no abandonar: xarxes comunitàries per a itineraris amb sentit”, organitzada per la Plataforma Zero Abandonament de la Fundació Bofill, s’ha celebrat en un moment clau per al futur de l’orientació a Catalunya, coincidint amb l’última versió del Decret d’Orientació Educativa de la Generalitat i amb el desplegament de la Llei de Formació Professional, que defineixen un nou escenari normatiu sobre l’orientació d’infants i joves.

Per la directora de la Plataforma Zero Abandonament, Rosalina Alcalde, “una bona orientació no pot dependre de la iniciativa d’un centre o d’un professional motivat”, sinó que “necessita un compromís institucional, una governança clara, recursos estables i un model compartit entre nivells administratius i agents diversos”. Alcalde ha afegit que aquest moment “és una finestra d’oportunitat única per donar un valor estratègic a l’orientació al sistema educatiu i construir una política pública integral, basada en la corresponsabilitat entre la Generalitat i els ens locals”.

L’acte ha evidenciat com desenes d’ajuntaments catalans estan liderant xarxes d’orientació comunitària que connecten escoles, serveis socials, àrees de joventut, ocupació i entitats, amb un suport coherent i sostingut a cada jove, des de la proximitat i coneixement del territori. Per Alcalde, “aquest potencial s’ha de poder desplegar aprofitant els nous contextos normatius i amb marcs locals que facin de l’orientació una política transversal i arrelada”.

Dues estratègies locals d’èxit que han reduït l’abandonament escolar

Mataró i Granollers protagonitzen dos casos d’èxit pel que fa a l’orientació educativa, que s’han explicat a la jornada i els han permès reduir l’abandonament escolar prematur.

Al programa Mataró Orienta, un servei gratuït de l’ajuntament, cada any prop de 225 persones reben un acompanyament adaptat a les seves necessitats, interessos i moment vital. Obtenen així informació sobre el mercat de treball, suport en el desenvolupament de competències i la presa de decisions, a partir d’un treball coordinat entre entre instituts, serveis socials, entitats, patronals, sindicats i altres agents, així com l’accés a dades de trajectòria educativa.

El model d’orientació de Granollers també aposta per la coordinació entre serveis municipals (educació, joventut, promoció econòmica, serveis socials), centres educatius, entitats socials i empreses locals. Una comissió tècnica es reuneix periòdicament per planificar, compartir informació i avaluar accions conjuntes. A partir d’aquí, el servei d’orientació professional assessora i organitza tallers per a la inserció laboral i definir itineraris formatius, un programa dona suport a la recerca de feina i la transició laboral i un altre projecte fa tutories personalitzades, tallers de competències i pràctiques a empreses a joves en risc d’abandonament escolar.

El Decret d’Orientació de la Generalitat és una oportunitat ineludible

Durant l’acte s’han presentat els punts clau que ha de tenir una política pública d’orientació perquè sigui eficaç i estigui alineada amb els nous escenaris normatius. El compromís institucional, una governança clara, recursos estables i que el model estigui compartit entre diferents nivells administratius i agents són algunes de les característiques que permeten garantir drets, generar condicions d’equitat i oferir referents, espais i eines per ajudar els joves a construir el seu projecte formatiu i vital amb sentit.

Així, D'EP Institut ha assenyalat per exemple la necessitat de definir clarament quina àrea (educació, treball, joventut…) s’ocupa de cada rol, finançar específicament l’orientació, entendre que es basa en una orientació al llarg de la vida, no pas puntual o a final de la secundària obligatòria, així com el reconeixement i la regulació dels professionals, la seva formació continuada, l’enllaç entre l’educació i món laboral, un compromís amb la qualitat del servei definit per estàndards i indicadors d’impacte social, econòmic i educatiu, així com l’avaluació dels resultats i la millora contínua, amb la investigació constant.

La Fundació Bofill recorda que el nou Decret d’Orientació, previst al Pla d’acció del Departament d’Educació i Formació Professional de la Generalitat, i encara pendent d’aprovar i desplegar, és una oportunitat ineludible per vertebrar una veritable política d'orientació, interinstitucional i sostinguda.

La Plataforma Zero Abandonament de la Fundació Bofill

La Plataforma Zero Abandonament l’impulsa la Fundació Bofill i aplega 130 municipis i 54 entitats d’arreu del país. Treballa per reduir l'abandonament escolar prematur a Catalunya reunint ajuntaments, centres educatius, famílies i entitats socials per establir una estratègia integral a nivell local i comunitari. Aplega més de setanta municipis d’arreu del país.

L'objectiu principal de la plataforma és crear un sistema educatiu inclusiu, col·laboratiu i coordinat, que garanteixi oportunitats per a tothom, combatent factors com la manca de suport, les barreres econòmiques i la desorientació en la transició educativa i laboral.

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar la informació que es fa pública al nostre lloc web i recopilar informació estadística. Si es continua navegant, considereu que s’accepta el seu ús. Podeu canviar la configuració i obtenir més informació aquí.

Acceptar