Una Agenda de propostes en Educació davant la crisi de la COVID-19
15/04/2020
Convocatòria a roda de premsa online per a mitjans
Data: 16/04/20
Hora: 10.30h
Hi Intervindran:
- Miquel Àngel Alegre, cap de projecte de la Fundació Jaume Bofill
- Ismael Palacín, director de la Fundació Jaume Bofill
Aquest any els infants i joves poden estar sis mesos sense escola, sumant l’estiu al darrer trimestre d’aquest curs 2019-2020 que serà d’ensenyament telemàtic, i és probable que infants i joves no tornin a trepitjar les aules fins al curs vinent.
La recerca mostra que l’absència perllongada de classes accentua les desigualtats educatives entre alumnes i famílies, provoca pèrdua del ritme d’aprenentatges i desvinculació escolar. I això es viu en un context crític per moltes llars que pateixen dificultats econòmiques, laborals o de salut. Caldrà acompanyar les problemàtiques crítiques derivades de l’angoixa, la inseguretat i la frustració.
No podem permetre que la crisi de salut provoqui una crisi educativa. Les bones oportunitats educatives són un component del benestar i no s’hi contraposen. Les propostes educatives han de contemplar les desigualtats i situacions individuals, per construir un vincle d’acompanyament i un estímul.
Calen mesures compromeses: unes per garantir el dret a l’educació durant la crisi per evitar les desigualtats i altres per enfortir el sistema educatiu i garantir la recuperació educativa dels propers anys.
Hem treballat una agenda de 30 mesures concretes i factibles per desplegar des d’ara mateix:
1. Exemple de mesures orientades a finalitzar amb suficiència el curs 2019-2020, com per exemple:
- Provisió de wifi gratuït en entorns urbans especialment desafavorits, mitjançant acords entre ens locals i operadores.
- Promoció automàtica de curs (suprimir la mesura de la repetició) a primària com a secundària (obligatòria i postobligatòria).
2. Mesures per aprofitar el període d’estiu, com per exemple:
- Garantir una oferta de programes d’estiu arreu del territori, que s’estengui durant els mesos de juny (final de mes) i juliol, i al llarg de les setmanes prèvies a l’inici del curs 2020-2021.
- Beques que cobreixin el 100% del cost de les activitats per a les famílies més desafavorides i ajuts que per finançar el quan sigui necessari transport.
3. Mesures que garanteixin el retorn a l’escola amb d’equitat, com
- Garantir la gratuïtat de totes les activitats complementàries i materials de treball a l’educació obligatòria, en els centres públics i concertats. En el cas dels centres de màxima complexitat i de l’alumnat desafavorit, aquesta gratuïtat hauria d’estendre’s la Programació d’activitats extraescolars i dels serveis de menjador i transport
A més a més, proposem 20 mesures per enfortir l’equitat en el sistema educatiu català, que s’haurien d’entomar amb fermesa ja des del curs 2020-2021 per tal de convertir el proper trienni en un període d’autèntic impuls i l’equitat en l’educació. Són els canvis pendents o a mig fer que cal abordar perquè són al darrera dels riscos i urgències actuals. Algunes de les propostes:
- Desplegar una política per centres d’alta complexitat, que contempli un finançament per fórmula en l’assignació de recursos humans i materials als centres, d’acord amb criteris de necessitat que eviti l’estigmatització dels centres.
- Creació de Zones d’acció prioritària, com a unitat bàsica en la gestió de l’escolarització i els recursos humans (professorat i especialistes) i en l’articulació de programes i serveis educatius en territoris desafavorits..
Avui la Fundació Bofill llancem la crida Obrim l’educació:
- Fem una crida oberta a ajuntaments, escoles, entitats socials, xarxes, equipaments, professionals i expertes acadèmiques
- Obrirem un mapa de reptes en els que experts i impulsors ofereixin assessorament i solucions compartint coneixement
- Buscarem promotors que vulguin estendre les solucions, posant en marxa noves activitats i mesures o adaptar les ofertes existents de cada municipi (biblioteques, activitast extraescolars, casals d’estiu)