La comprensió lectora és una competència fonamental per al desenvolupament acadèmic, emocional i social de les persones, durant l’escolarització i al llarg de la vida.
Catalunya arrossega resultats molt preocupants en comprensió lectora des de fa més de 15 anys, tant en les proves internacionals com en les proves de competències bàsiques catalanes. A més a més, la situació educativa de Catalunya també destaca per tenir un 30% d’alumnat amb resultats baixos (set punts més que la mitjana de la UE) i un 27% d’alumnat amb resultats alts (tretze punts menys que la mitjana de la UE).
El sistema educatiu català també destaca pels problemes a l’hora d’atendre l’alumnat d’origen immigrant. Els alumnes nascuts fora de l’estat espanyol obtenen puntuacions significativament inferiors que la resta, una diferència de 38 punts que és molt més alta que en el cas espanyol (26 punts). Aquests indicadors situen Catalunya com el quart país de l’estudi PIRLS amb més desigualtats pel factor immigració.
Els baixos nivells de comprensió lectora afecten especialment els entorns més vulnerables; provoquen que els fills i filles tornin a tenir una vida amb menys oportunitats que la resta. És per aquest motiu que la millora de la comprensió lectora hauria d’esdevenir una prioritat de primer ordre de la política educativa del país.
A partir de l’informe “Comprensió lectora: l’assignatura pendent”, un grup d’experts en docència i aprenentatge de la comprensió lectora, en biblioteconomia i en llengua catalana ha elaborat una agenda de 7 propostes de política pública per situar els nivells de comprensió del país per sobre la mitjana europea.
Proposen un paquet de polítiques específiques per la comprensió lectora, universal per a tots els centres i sostinguda en el temps, capaç de superar les actuals barreres curriculars, de recursos, de detecció de dificultats i d’estímul de l’hàbit lector.
Vols saber-ne més?