L'informe De l’abandonament a les trajectòries d’expulsió escolar: els processos de racialització en l’àmbit educatiu proposa un marc d’anàlisi sistèmic i estructural de l’abandonament i el fracàs escolar a Catalunya, a partir de la recerca disponible a Catalunya en la darrera dècada, per comprendre la racialització de les trajectòries escolars.
Lluny d'explicacions culturals centrades en la particularitat dels individus o dels grups humans, s'aborden les pràctiques i els mecanismes institucionals que contribueixen a crear itineraris racialitzats, per tal d'ajudar a pensar i proposar canvis que atenguin les causes estructurals d’aquest fenomen. Per això descriu el procés de les trajectòries d’expulsió escolar a partir de pràctiques i mecanismes de racisme institucional.
El present document s'estructura en quatre seccions.
- La definició de l'Abandonament Escolar Prematur (AEP) i el Fracàs Escolar (FE).
- Situar els antecedents i la recerca disponible al voltant del fenomen de l’AEP, així com els principals factors explicatius i marcs d’anàlisi per comprendre la situació de la joventut racialitzada.
- Desenvolupar i descriure les pràctiques i mecanismes institucionals que creen trajectòries d’expulsió escolar, amb la voluntat de centrar-se en una comprensió estructural del fenomen que ajudi a identificar formes velades i explícites de racisme institucional que, de manera sostinguda en el temps, contribueixen a l’expulsió escolar.
- Finalment, un seguit de propostes d’implicació i corresponsabilitat per erradicar pràctiques i mecanismes que racialitzen les trajectòries educatives i construeixen itineraris d’expulsió escolar.