uie-pecia-petita-zero.jpg

De l'abandonament a les trajectòries d'expulsió escolar. Els processos de racialització en l'àmbit educatiu

L'informe De l’abandonament a les trajectòries d’expulsió escolar: els processos de racialització en l’àmbit educatiu proposa un marc d’anàlisi sistèmic i estructural de l’abandonament i el fracàs escolar a Catalunya, a partir de la recerca disponible a Catalunya en la darrera dècada, per comprendre la racialització de les trajectòries escolars

  • Pàgines 45
  • Data 10/03/2025

L'informe De l’abandonament a les trajectòries d’expulsió escolar: els processos de racialització en l’àmbit educatiu proposa un marc d’anàlisi sistèmic i estructural de l’abandonament i el fracàs escolar a Catalunya, a partir de la recerca disponible a Catalunya en la darrera dècada, per comprendre la racialització de les trajectòries escolars

Lluny d'explicacions culturals centrades en la particularitat dels individus o dels grups humans, s'aborden les pràctiques i els mecanismes institucionals que contribueixen a crear itineraris racialitzats, per tal d'ajudar a pensar i proposar canvis que atenguin les causes estructurals d’aquest fenomen. Per això descriu el procés de les trajectòries d’expulsió escolar a partir de pràctiques i mecanismes de racisme institucional.

El present document s'estructura en quatre seccions. 

  1. La definició de l'Abandonament Escolar Prematur (AEP) i el Fracàs Escolar (FE). 
  2. Situar els antecedents i la recerca disponible al voltant del fenomen de l’AEP, així com els principals factors explicatius i marcs d’anàlisi per comprendre la situació de la joventut racialitzada. 
  3. Desenvolupar i descriure les pràctiques i mecanismes institucionals que creen trajectòries d’expulsió escolar, amb la voluntat de centrar-se en una comprensió estructural del fenomen que ajudi a identificar formes velades i explícites de racisme institucional que, de manera sostinguda en el temps, contribueixen a l’expulsió escolar. 
  4. Finalment, un seguit de propostes d’implicació i corresponsabilitat per erradicar pràctiques i mecanismes que racialitzen les trajectòries educatives i construeixen itineraris d’expulsió escolar.

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar la informació que es fa pública al nostre lloc web i recopilar informació estadística. Si es continua navegant, considereu que s’accepta el seu ús. Podeu canviar la configuració i obtenir més informació aquí.

Acceptar