Avaluació 4.0 ha testat una solució d’intel·ligència artificial (IA) aplicada als processos d’avaluació educativa per explorar quins són els riscos i les oportunitats de la IA en contextos educatius.
Consulta aquí l'informe també en castellà
El pilot es va dur a terme mitjançant la prova d’un algoritme que pot permetre reduir el temps que la comunitat docent dedica als processos d’avaluació. L’algoritme pretén agilitzar la tasca del professorat, buscant les similituds entre les avaluacions dutes a terme per l’alumnat i pel cos docent. En cas d’aconseguir-se, aquesta reducció del temps en tasques de menor valor afegit durant els processos avaluadors podria ajudar els i les docents a reduir el temps que dediquen a revisar exercicis, amb la qual cosa tindrien més temps de qualitat per a l’acompanyament personalitzat de l’alumnat. El projecte es va impulsar amb la voluntat d’experimentar i qüestionar la implantació de la IA en l’educació, i d’estudiar-ne els avantatges potencials per millorar les maneres d’aprendre.
En resum, les eines d’avaluació automàtica poden ser un gran ajut per al professorat, però és crucial considerar les limitacions i els desafiaments ètics i educatius associats al seu ús. És arran d'aquest pilot i de l'experiència duta a terme amb tots els centres participants del mateix que neix aquest informe, que fa un recull exhaustiu i estableix unes pautes sobre la necessitat d'introduir l'ús de la intel·ligència artificial en els centres educatius i els reptes que això comporta per aquests, i pel mateix sistema educatiu.
Vols saber-ne més?