Ningú dubta que la família és un actor educatiu de primer ordre i que allò que passa a la llar té una influència decisiva en els processos d’aprenentatge d’infants i adolescents. Per tant, hauríem d’esperar que aquelles intervencions que aconsegueixin implicar les famílies en l’escolarització dels fills i orientar-les en la direcció adequada acabaran tenint un impacte positiu en el seu progrés educatiu.
Tenim a casa nostra nombrosos exemples de programes o intervencions d’implicació o acompanyament familiar a l’escolaritat o que inclouen accions d’aquest tipus com un dels seus components. Aquests programes són diversos quant al seu contingut (motivació, capacitació, participació escolar, etc.), durada i intensitat (sessions més o menys puntuals), institucions que els impulsen (centres educatius, entitats del tercer sector, administració), professionals implicats (professors, educadors o treballadors socials, etc.), població diana (perfil de famílies i edat dels fills), format (individual o col·lectiu), metodologies utilitzades, etc.
És important conèixer si aquests programes funcionen. O més concretament, quin tipus de programa funciona millor i per a qui. I, sobretot, reflexionar sobre com podem avançar a casa nostra cap a programes d’acompanyament familiar a l’escolaritat més efectius. Aquests interrogants són a la base del debat públic que aquí presentem.
El debat serà presentat per Marc Balaguer, Director d’Ivàlua, i moderat per Ismael Palacín, Director de la Fundació Jaume Bofill.
En una primera part de l’acte, es presentarà la revisió d’evidències que ha elaborat Jaume Blasco, analista independent. Aquest informe sintetitza les conclusions d’avaluacions internacionals sobre els impactes de la implicació parental en l’escolarització dels fills i dels programes que tracten de promoure-la. Aquest informe serà contrastat per Sílvia Blanch (doctora en Psicologia de l'Educació i Coordinadora del Grau en Educació Infantil de la UAB), qui presentarà les claus per aterrar aquestes evidències i àmbits de millora al nostre context.
En la segona part de l'acte, es comptarà amb una taula de debat formada pels següents professionals:
- Àngels Grado, professora de l’Institut Angeleta Ferrer (Sant Cugat del Vallès) i coordinadora del projecte “Família, escola i valors” del mateix institut.
- Eulàlia Formiguera, presidenta de l’AMPA de l’Escola Pau Casals (Rubí).
- Jordi Plana, gerent de Serveis Educatius de la Diputació de Barcelona.
El debat girarà al voltant de qüestions com ara:
- Quins tipus d’acompanyament familiar a l’escolaritat tenen una incidència més positiva en els processos d’aprenentatge dels fills? La implicació a casa, la involucració parental a l’escola, la comunicació amb mestres i professors?
- Quins programes d’acompanyament familiar són més efectius a l’hora d’activar aquelles formes d’implicació parental amb més impacte, i quin efecte acaben tenint en el progrés educatiu d’infants i adolescents?
- Com podem per avançar cap a programes d’acompanyament familiar més efectius en el curt i en el llarg termini a casa nostra? Quins recursos professionals, organitzatius i materials es requereixen per fer-ho possible?
Aquest debat està organitzat per Ivàlua i la Fundació Jaume Bofill en el marc del projecte Què Funciona en Educació, una aposta per aportar evidència científica al debat sobre la política i la pràctica educativa, connectant el rigor analític amb els reptes educatius plantejats al nostre país. L’accés a l’acte és lliure i gratuït, amb inscripció prèvia. El debat es podrà seguir en directe per streaming i també via Twitter amb el hashtag #EduEvidències.
Us hi esperem!