Què funciona en educació?
Evidències per a la millora educativa
ObertEl projecte Què funciona en educació? es proposa revisar les evidències generades per la recerca rigorosa al voltant de les polítiques i els programes que milloren els aprenentatges, per tal d'informar el disseny de les polítiques educatives.
L'objectiu del projecte és triple:
- En primer lloc, recollir evidències del que funciona en alguns àmbits clau de la política educativa; per a fer-ho, es publiquen revisions anuals de l'evidència al voltant de tres temes clau.
- En segon lloc, informar les polítiques educatives; es programen un cicle de seminaris amb actors responsables del disseny d'intervencions, per contextualitzar les troballes i debatre al voltant de les seves implicacions en el context català.
- Finalment, el projecte vol estendre a la comunitat educativa la necessitat de fonamentar les pràctiques i les polítiques en l'evidència ja existent sobre el que funciona, així com promoure la incorporació d'aquests aprenentatges en les estratègies dels actors.
Què funciona en educació? és una iniciativa conjunta d'Ivàlua (Institut Català d'Avaluació de Polítiques Públiques) i la Fundació Bofill.
Podeu trobar totes les publicacions:
- Incentius econòmics per al professorat
- Agrupaments a les aules i tutorització individual
- Serveixen els programes d’estiu per millorar els aprenentatges i els resultats educatius dels alumnes?
- Quin impacte tenen les activitats extraescolars sobre els aprenentatges dels infants i joves?
- Són efectius els programes d’educació socioemocional com a eina per millorar les competències de l’alumnat?
- Són les beques i els ajuts efectius de cara a la continuïtat i millora dels resultats educatius a primària i secundària?
- Polítiques de tria i assignació d’escola: quins efectes tenen sobre la segregació escolar?
- El lideratge de centre afecta el rendiment acadèmic de l’alumnat?
- És l’avaluació de l’alumnat un mecanisme de millora del rendiment escolar?
- Els programes conductuals milloren les actituds i els resultats de l'alumnat?
- Els programes per fomentar la implicació parental en l’educació serveixen per millorar el rendiment escolar?
- Quin impacte tenen els programes d’orientació i assessorament en els alumnes?
- La inspecció de l’educació: quins models funcionen millor?
- Serveix la formació permanent del professorat per millorar els resultats educatius de l’alumnat?
- Mesures i suports d’atenció a les necessitats educatives i diversificació curricular: què funciona per millorar els aprenentatges i reduir l’abandonament?
- Millora l’aprenentatge de l’alumnat mitjançant el treball per projectes?
- Són efectius els programes de lluita contra l’absentisme escolar?
- Què sabem sobre l'efectivitat de les tecnologies digitals en l'educació?
- Xarxes entre escoles per a la millora educativa. Quines pràctiques són les més efectives?
- Programes de segona oportunitat. Què funciona per millorar el retorn educatiu i les transicions al treball de les persones joves?
- Són efectius els programes que intervenen sobre les expectatives del professorat envers el seu alumnat?
Blog
Llegeix els articles relacionats
L’atenció a la diversitat a secundària: tres apostes informades en les evidències
L’atenció a la diversitat a secundària: tres apostes informades...
Evidències per a la pràctica docent: notes a peu d’aula
Evidències per a la pràctica docent: notes a peu d’aula
Publicacions
Video
No t’ho perdis
Actes
Actes anteriors
-
Escoles que fan xarxa: com impacten en els aprenentatges de l’alumnat?
Escoles que fan xarxa: com impacten en els aprenentatges de l’a...
En els darrers anys, hi ha hagut una eclosió del treball en xarxa entre centres educatius, amb la consolidació o l’emergència d’experiències com la Xarxa de...
15/12/2020 18:00h - 19:30h
Més informació -
L’educació en digital. Què funciona i en quines condicions?
L’educació en digital. Què funciona i en quines condicions?
Ja abans de la pandèmia de la Covid-19, a Catalunya s’estaven fent molts esforços per incorporar les tecnologies digitals en les dinàmiques...
22/09/2020 18:00h - 19:30h
Més informació -
Com fer unes activitats d'estiu que millorin els resultats i competències de l'alumnat?
Com fer unes activitats d'estiu que millorin els resultats i competències...
Has pensat mai que el llarg parèntesi que suposen les vacances escolars d'estiu dels infants i adolescents pot tenir un efecte negatiu en el seu aprenentatge? Doncs sí...
03/06/2020 16:00h - 16:00h
Més informació -
Connectar-se amb l’escola: què funciona en la lluita contra l’absentisme escolar
Connectar-se amb l’escola: què funciona en la lluita contra l’absentisme...
La situació actual generada per la crisi de la Covid-19 pot implicar fortes dificultats per mantenir el vincle entre alumnes i centres educatius. El context de crisi...
07/05/2020 16:00h - 17:15h
Webinar per Zoom
Més informació -
Aprenent per projectes: estratègies i programes que funcionen
Aprenent per projectes: estratègies i programes que funcionen
En els darrers anys a Catalunya, l’aprenentatge basat en projectes ha guanyat popularitat sota el paraigües d’organitzacions internacionals, governs i centres...
12/12/2019 16:30h - 16:30h
La Sala - Espai Francesca Bonnemaison (Sant Pere Més Baix, 7. Barcelona)
Més informació -
Diversificació i inclusió a l’escola: com millorar l’atenció a les diversitats d’aprenentatge?
Diversificació i inclusió a l’escola: com millorar l’atenció...
Diversificació, adaptació, personalització..., són distintes les fórmules i plantejaments que es despleguen en els nostres centres educatius per treballar amb les...
27/11/2019 17:00h - 19:00h
Més informació
Notícies
Estigues informat
Projectes
Projectes relacionats
-
“Recerca i acció!” és un punt de trobada entre la pràctica i la recerca educativa. Convertim el coneixement en claus i palanques per a una millor educació!
-
Catalunya té un repte pendent en l'aprofitament de la recerca per liderar el sistema educatiu i respondre als reptes vinculats amb l'educació. Per això, cal apostar per la recerca per millorar l'educació del país!
-
Un espai de trobada entre docents i investigadors en educació per posar en joc evidències i pràctiques relacionades amb el vincle educatiu.
-
Busquem 30 centres educatius que vulguin fer un salt endavant en l’ús de la recerca com a motor de millora de la pràctica docent i l’aprenentatge de l’alumnat.
Coordinació
Coordinadors del projecte
-
Mònica Nadal
Directora de recerca
Directora de recerca Formació Llicenciada i Màster en Sociologia per la UAB i M.Phil en Women Studies pel Trinity College de Dublin (Irlanda). Experiència Des del maig del 2014 soc directora de l'àrea de recerca de la Fundació Bofill. Del 2009 al 2014 vaig ser cap de prospectiva (2009-2014) i pr…
Veure’n més
-
Miquel Àngel Alegre
Cap de projectes
Doctor en Sociologia per la Universitat Autònoma de Barcelona. Ha treballat com a analista a l’Institut Català d’Avaluació de Polítiques Públiques (Ivàlua), coordinant avaluacions de polítiques i programes educatius, socials i laborals. Amb anterioritat, va ser investigador Ramón y Cajal i director …
Veure’n més
-
Jordi Sanz
Analista d'Ivàlua
Doctor en Sociologia (2011) per la Universitat de Lancaster (Regne Unit), Màster en metodologia d’investigació en Ciències de la Salut (2017) i diploma d’Estudis Avançats en Psicologia Social (2003) per la Universitat Autònoma de Barcelona. Llicenciat en Sociologia per la Universitat Autònoma…
Veure’n més
Equip
Equip del projecte
-
Núria Comas
Coordinadora de projectes d'evidències en educació
Coordinadora de projectes d'evidències en educació Llicenciada en Sociologia per la Universitat Autònoma de Barcelona i màster en Història del Món per la Universitat Pompeu Fabra. S’incorpora a la Fundació Jaume Bofill el 2020 com a coordinadora del projecte Què funciona en educació?…
Veure’n més
-
Laura Morató
Coordinadora de projectes
Coordinadora de projectes FormacióVaig fer Sociologia a la Universitat de Barcelona (UB) i tinc el Diploma d'Estudis Avançats en Sociologia per la mateixa universitat, també sóc experta en mètodes avançats d'estadística aplicada per la UNED i postgrau en docència universitària per la UB.Exper…
Veure’n més