07/03/2023
09:00h - 14:00h

Plataforma Zero Abandonament: Reptes i Solucions contra l’abandonament escolar

El Born Centre de Cultura i Memòria Veure mapa

Jornada de presentació de la Plataforma Zero Abandonament, adreçada a totes les persones i institucions que treballen des dels municipis per reduir l’abandonament escolar prematur.

• Si vols explorar, aprendre i compartir iniciatives per fer front a l’abandonament escolar prematur.
  • Si ets una persona compromesa amb la igualtat educativa que vol encarar reptes complexos de manera col·lectiva.
  • Si ets dels que no abandona

Vine a una jornada on tindràs l’oportunitat d’escoltar de la pròpia veu dels joves què és el que funciona contra l’AEP. També hi podràs conèixer i parlar amb desenes d’impulsors i impulsores d’iniciatives exitoses actualment al territori.

Comptarem amb la col·laboració dels alumnes dels CFGM de l’Institut La Mercè, els estudiants de l’escola restaurant El Repartidor-Fundació El Llindar i acabarem “Tocant les Pilotes contra l’abandonament”, un espectacle musical que ens farà vibrar i ens aportarà l’energia que necessitem per no abandonar.

Suma’t a la Plataforma Zero Abandonament!

La Plataforma de reptes Zero Abandonament és una crida als municipis i a tota la comunitat educativa per reduir la xacra de l’abandonament escolar prematur. Un espai a on compartir propostes i aprenentatges sobre què funciona als nostres municipis contra l’abandonament i per explorar i activar, de manera col·lectiva, noves estratègies que el redueixin.

La Plataforma té l’objectiu de vehicular tot el coneixement i la força que tenim com a país, reunir a totes aquelles persones que treballen de valent contra l’abandonament escolar a Catalunya per aprendre i inspirar-nos conjuntament per trobar solucions al repte que tenim.

Catalunya ha reduït les xifres d’abandonament escolar prematur (16,9 %) en els darrers anys, però continuem sent un dels territoris europeus on més joves abandonen els estudis, tant amb relació a Espanya (13,3%) com a la mitjana europea (9,7%).

La pregunta és: fins quan?

Si no fem res per canviar la situació, en 10 anys la pèrdua de talent, la precarietat laboral i els baixos nivells d’ingressos marcaran els destins de centenars de milers de catalans i catalanes, perpetuant la desigualtat i la pobresa d’una part de la població.

Reduir l’abandonament ens interpel·la a tots i totes, i per tant requereix d’accions contundents i específiques des de molts àmbits. A Catalunya existeixen actuacions efectives per reduir l’abandonament liderades per agents compromesos que lluiten, a vegades sense recursos ni prou reconeixement, per no perdre cap jove.

Ara més que mai és imprescindible sumar esforços per assolir una missió de país: Zero Abandonament Escolar.

Com ho fem possible?

Us proposem fer-ho des d’una Plataforma de Reptes i Solucions on inspirar-nos a partir de centenars d’experiències, agents del territori i experts i expertes.

1. ZERO INVISIBILITAT - Per un sistema que identifica i fa seguiment de l’alumnat en risc d’abandonament escolar
  2. ZERO DESCOORDINACIÓ - A l’hora d’organitzar i planificar els recursos del territori per tal de reduir l’AEP
  3. ZERO BARRERES ECONÒMIQUES - Per garantir que l’alumnat en risc té cobertes les seves necessitats
  4. ZERO DIFICULTATS D’APRENENTATGE - Per assegurar que els i les joves reben els suports necessaris per tenir una experiència d’èxit educatiu que els motivi a continuar estudiant.
  5. ZERO DESORIENTACIÓ - Per garantir la igualtat d’oportunitats en l’accés a l’orientació i l’acompanyament acadèmic-professional, adaptat a les necessitats de tot l’alumnat.
  6. ZERO IMPEDIMENTS AL RETORN - Per impulsar des dels municipis noves oportunitats socials i educatives per a joves que han sortit del sistema educatiu i necessiten metodologies innovadores i restauratives.

Al llarg de la jornada us podreu inscriure en algun dels 6 grups de treball de cadascun d’aquests reptes. Ara més que mai cal sumar esforços per assolir abandonament zero.

9:00 - 9:30 h Rebuda dels assistents.

9:30 - 10:00 h Sí que es pot! Actuacions efectives d’arreu del món que redueixen l’abandonament escolar prematur. A càrrec de Rosalina Alcalde, directora del programa Zero Abandonament.

10:00 a 10:15 h Presentació de la crida “Plataforma de reptes Zero Abandonament. Una iniciativa per compartir i impulsar solucions contra l’abandonament Catalunya”. A càrrec de Rosalina Alcalde, directora del programa Zero Abandonament.

10:15 – 10.45 h Pausa- Cafè.

10:45 – 11:45 h Taula Rodona: Joves que no Abandonen. Propostes i solucions des de la vivència del joves. Moderen i coordinen la taula Laura Torrabadella i Elisabet Tejero.

11:45 a 12:15 h Mirades que sumen. Experts de diversos àmbits (centres educatius, municipal, entitats i de la recerca) amplien i complementen les reflexions de la taula. Torn obert de debat.

12:15 h Tancament de la Jornada amb l’espectacle “Tocant les pilotes” contra l’abandonament escolar a càrrec de Basket Beat.

Vols saber-ne més?

Plataforma Zero Abandonament: Reptes i Solucions contra l’abandonament escolar