yos-web_publicacion_2_zero_600x740px.jpg

Una agenda de xoc contra l'abandonament escolar prematur a Catalunya

Proposem una agenda de xoc per reduir dràsticament el nombre de nois i noies que no finalitzen els estudis secundaris a Catalunya, i accelerar el procés cap a la pràctica erradicació de l’abandonament escolar prematur al nostre país. Cal que en els pròxims quatre anys el Departament d’Educació, els municipis i els centres educatius activin un pla de mesures precises i intencionals dirigides a l’alumnat en situació de vulnerabilitat.

• Pàgines 70
  • Data 01/03/2023
  • ISBN 978-84-124829-6-6

L’any 2022 el 16,9% dels joves catalans d’entre 18 i 24 anys no tenien cap titulació més enllà de l’ESO ni estaven estudiant.

Relacionat: Llegeix la notícia La Fundació Bofill engega una crida de país per reclamar un pla de xoc contra l’abandonament escolar

L’abandonament escolar té conseqüències socials, ja que els nois i noies sense estudis postobligatoris pateixen el doble d’atur, tenen salaris més baixos, més dificultat per pagar l’habitatge i pitjor salut, entre d’altres conseqüències que impliquen una pèrdua d’oportunitats socials i vitals. I, econòmicament, aquest cost social pot arribar a sumar l’1% del PIB a causa del menor desenvolupament econòmic i l’augment de la pobresa i l’exclusió social.

Però, ara mateix, el nostre sistema educatiu no té les eines necessàries per fer front a aquesta problemàtica que cada any llastra els futurs de milers de nois i noies.

Les crisis econòmiques habitualment impliquen un descens de l’abandonament, que en les darreres dècades ha baixat des d’un 32,9% l’any 2008 a un 16,9 % l’any 2022. Donar continuïtat a aquesta reducció de l’abandonament requerirà d’actuacions dirigides específicament als col·lectius més vulnerables. Correm el risc de cronificar i normalitzar uns nivells d’abandonament escolar prematur que situen Catalunya al capdavant del rànquing de països europeus, només superat per Romania.

Complir l’objectiu europeu i reduir l’abandonament per sota del 10% en quatre anys és possible si es posen en marxa de manera urgent actuacions orientades específicament a col·lectius més vulnerables, com ja han fet països com Portugal, Grècia o Irlanda. Situar la lluita contra l’abandonament com un objectiu de país és la base d’una política d’equitat de primer ordre, ja que allargar les trajectòries educatives dels milers de joves que ara deixen els estudis abans d’hora suposarà millorar les seves oportunitats vitals i laborals.

Per això, la Fundació Bofill presenta Zero Abandonament: Una agenda de xoc contra l’abandonament escolar prematur a Catalunya, una agenda de mesures elaborada per Elena Sintes, Miquel Àngel Alegre i Alejandro Montes.

Les propostes recollides a la publicació van dirigides als col·lectius amb més vulnerabilitat social i econòmica per assegurar que aquests alumnes tenen els suports necessaris per continuar estudiant. Això vol dir identificar els nois i noies amb major risc de deixar els estudis abans d’hora, cobrir les necessitats econòmiques perquè la falta de recursos no sigui un impediment per continuar estudiant, orientació i acompanyament i una oferta postobligatòria suficient i planificada

Aquesta agenda de xoc fixa les prioritats i els àmbits d'actuació perquè el Departament d’Educació, juntament amb municipis, escoles i instituts, lideri un esforç de país per reduir dràsticament l’abandonament en el plaç d’una legislatura.

Vols saber-ne més?

Publicacions i vídeos

Contingut relacionat

Plataforma Zero Abandonament: Reptes i Solucions contra l’abandonament escolar