Quines són les claus per a una orientació més efectiva i que ocupi un paper més nuclear en el centre educatiu?

Com podem fer possible un centre educatiu orientador? En Manel Merino, Cap de servei d'Innovació Educativa, ens dona 3 claus per aconseguir-ho:

1. Lideratge dels orientadors educatius a l’equip directiu.

L’orientador educatiu ha de formar part dels equips educatius i directius. Indiferentment de si es tracta com a cap d’estudis, director o coordinador pedagògic, per tal que l’orientació esdevingui nuclear per tots els àmbits de coordinació i d’orientació, cal que l’orientador participi en l’organització del centre.

2. L’orientació present des de la primària

Per poder treballar l’orientació de manera preventiva, cal impulsar-la molt abans de la secundària.

A l'informe Orientació educativa: envers un model d'orientació integrat per prevenir l'abandonament escolar. en Gerard Ferrer apunta que els programes d'orientació més exitosos són aquells que inicien la tasca orientadora des de l'educació infantil. Això permet activar la curiositat sobre les pròpies aspiracions de l'alumne i reforçar el seu desig per continuar estudiant més enllà de l'ensenyament obligatori.

3. Un equip orientador: DOE

L’orientació no pot ser una tasca que recaigui només en una sola persona al centre. Treballar l’orientació en equip comporta que aquest lideri, empoderi i treballi en xarxa des de diversos àmbits, traslladant als altres membres de la comunitat educativa la seva feina. A l’institut Torre Roja, l’orientació es treballa des del Departament d’Orientació Educativa (DOE) des de 5 àmbits diferents: Biològic, psicològic, pedagògic, social i emocional