Prepara el curs vinent sabent què funciona (i què no)!

El projecte Què funciona en educació? ha respost un bon nombre de preguntes sobre temes clau de l’àmbit educatiu. Les respostes a aquests interrogants ens poden ser més útils que mai, ara que la pandèmia ens ha posat davant un escenari de creixement de les desigualtats socials i educatives, i que ens veiem obligats a repensar l’educació de dalt a baix. Tot seguit fem una mica de repàs, perquè recuperis aquells continguts que t’interessin.

Algunes de les preguntes que s’han respost tenen a veure amb la pedagogia que s’aplica dia a dia als centres educatius, com si agrupar l’alumnat d’una manera o una altra és més efectiu per a l’aprenentatge, si treballar per projectes funciona o quina avaluació ajuda a millorar el rendiment escolar.

Amb algunes hem fet un focus especial en el desenvolupament de competències no cognitives: ens hem preguntat si l’educació socioemocional millora les competències de l’alumnat o si els programes conductuals impacten en les seves actituds i resultats. També ens hem fixat en l’aportació per a l’aprenentatge de les activitats que es fan fora de les aules, ja siguin les activitats extraescolars o els programes d’estiu.

També s’han explorat temàtiques referents als centres educatius, com si el lideratge als centres afecta el rendiment acadèmic de l’alumnat, o si hi ha relació entre la implicació parental en l’escolaritat i el rendiment dels fills i filles. Quan la mirada s’ha posat en els docents, s’ha volgut explorar quin tipus de formació permanent ajuda a millorar els resultats de l’alumnat o si els incentius econòmics al professorat funcionen.

Finalment, un gruix important de les preguntes que hem volgut respondre tenen a veure amb determinades polítiques educatives clau des del punt de vista de l’equitat. Així, s’ha analitzat la vinculació entre la tria i assignació d’escola i la segregació escolar, o diferents aspectes relacionats amb l’abandonament escolar, com els programes de lluita contra l’absentisme, les mesures d’atenció a les necessitats educatives o els programes d’orientació i assessorament. Els diferents models d’inspecció educativa i l’aportació de les polítiques de beques i ajuts als resultats educatius també han tingut el seu espai.

Com veus, són moltes les temàtiques que ja s’han tractat, però encara són més les que queden per tractar. Ajuda’ns a triar-ne la propera! Quina temàtica creus que s’hauria d’abordar des del projecte Què funciona en educació? Deixa’ns les teves propostes aquí. Gràcies!

Notícies

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar la informació que es fa pública al nostre lloc web i recopilar informació estadística. Si es continua navegant, considereu que s’accepta el seu ús. Podeu canviar la configuració i obtenir més informació aquí.

Acceptar