Els projectes de l’EDhack Raval comencen a arrelar al barri
22/06/2018
El passat dimarts 19 de juny a les 18h, a l’auditori del CCCB, va tenir lloc el retorn comunitari, en format #demoday, dels projectes finalistes de l’EDhack Raval. Així, s’ha fet el tancament del curs d’aquest projecte que començava el 30 de novembre amb la presentació oberta al barri.
Des del Grup d’Educació Comunitària de la Fundació Tot Raval i la Fundació Jaume Bofill hem creat una laboratori d’innovació per generar més i millors oportunitats educatives. S’han realitzat jornades, tallers, itineraris i una gran hackató amb 136 persones! En aquest vídeo podràs veure que ha suposat aquesta experiència de transformació educativa comunitària.
L’acte va constar de 5 blocs:
- Ponència marc: la diversitat com a motor d’innovació, a càrrec de Genís Roca (Soci-President de Roca Salvatella i jurat de l’EDhack Raval). Ens agradaria destacar el concepte d’ “antidisciplinarietat”: no és tan important qui ets, quins títols tens i d’on vens, sinó que saps fer i que aportes a la comunitat. Un segon concepte és el d’aprenentatge a través de la xarxa. Ets la xarxa que saps teixir. Per tant, no és tant rellevant allò que saps, sinó allò que la teva xarxa que tens sap i que per tant tu pots aprofitar i connectar.
- Presentació del procés de creació de solucions comunitàries als reptes educatius: l’EDhack Raval, a càrrec de:
- Gala Pin (Regidora del Districte de Ciutat Vella).
- Òscar Esteban (Director Fundació Tot Raval).
- Ismael Palacín (Director General Fundació Jaume Bofill).
Es va destacar com l’EDhack Raval ha estat una sacsejada pel barri. La implicació de tantes persones i tan diverses ha enviat un missatge potent: l’educació és cosa de tots, i totes estem cridades a transformar-la. L’Òscar Esteban va aposar l’èmfasi en la col·laboració entre les entitats que ha fet possible totes les activitats. L’Ismael va reflexionar sobre la provocació que suposa una hackató. Habitualment quan hi ha un problema es realitza un diagnòstic, un pla estratègic i unes activitats en cascada o top-down. A l’EDhack, a través de la seva metodologia s’ha fet a la inversa. A partir de l’acció, de la creació de solucions en obert s’han generat iniciatives que ens apunten noves maneres d’afrontar els reptes. La regidora Gala Pin ha destacat com l’ètica hacker és un enfocament tant potent per resoldre problemes socials des de la proposta, des de la creativitat i l’empatia amb la comunitat.
• Presentacions dels projectes realitzats pels #EDhackers participants a l’acceleradora (#EDhackSprint) en format #demoday:
- Projecte 1: #ravalopenaps és una plataforma que acompanya els projectes d’ aprenentatge-servei per a personalitzar les experiències educatives.
- Projecte 2: #vol és un projecte que vol reduir l’abandonament escolar a través de la mentoria, amb una visió positiva i apoderadora.
- Projecte 3: #enfortimfamílies és una comunitat de famílies que connecten i s’ajuden per estar en xarxa entre elles i amb els recursos del barri.
- Projecte 4: #appaiendavant és una eina digital per treballar l’orientació a l’etapa de secundària obligatòria.
- Projecte 5: #affar és una plataforma que vol acabar amb la segregació educativa al barri del #raval visibilitzant els projectes educatius singulars que existeixen i de nous.
- Projecte 6: #elmisteridelllibreblanc és una metodologia personalitzada, gamificada i deslocalitzada per estimular la motivació dels estudiants de 1r d’ ESO, i així, reduir l’abandonament
Durant el proper curs 18-19 alguns d’aquests projectes començaran a desenvolupar-se en fase de pilotatge a determinades entitats del barri que han mostrat interès en desenvolupar les iniciatives de la mà dels #EDhackers.
• Taula rodona amb professionals de l’àmbit educatiu, implicats al barri del Raval i protagonistes de l’EDhack Raval que van compartir la seva experiència i aprenentatges des dels diferents rols que van desenvolupar:
- Vanessa Cayuela (membre del grup motor)
- Edgar Iglesias (mentor)
- Jaume Fontal (facilitador) [no va poder assistir a l’acte]
- Anna Pérez (facilitadora)
- Aurelio Ruiz (EDhacker / participant)
- Héctor Gardó (Impulsor)
La Vanessa va senyalar que el gran repte del treball comunitari és anar a una, enderrocar els murs que a vegades ens separen i així treballar amb una perspectiva transversal, però d’una manera eficient. L’Edgar ha destacat 4 elements clau de l’EDhack:
1) les persones han participat en termes d’igualtat i en horitzontal,
2) participació real des del principi fins al final i prenent decisions,
3) la complementarietat dels participants als equips, que ha permès afrontar els reptes educatius amb una visió molt rica i
4) el valor d’introduir a una comunitat personers i talents nous que no són els habituals. L’Anna com a mestra va valorar la importància de connectar l’escola amb l’entorn, i l’entorn amb l’escola. Hi ha molt valor a compartir que si no aprofundim la connexió i enriquiment mutu entre els dos, l’estem perdent. L’escola ha de ser un node al barri, un punt de trobada. L’Aurelio defensa que els #EDhackers han de desafiar el sistema, trobar les seves vulnerabilitats per fer una millor educació. Cal trencar els dogmes que condiciones l’educació al Raval per atrevir-nos a anar més enllà. També defensa el valors de les AMPA com un actor imprescindible i també transformador per a l’educació. L’Héctor va compartir la seva visió sobre l’ #actitudEDhacker, de com allò important no són l’espai, els objectes o la metodologia, sinó el canvi d’actitud que viuen els participants en un espai de creació radical com l’EDhack. Per tancar la taula rodona, va esmentar com la Fundació Jaume Bofill ja està explorant la possibilitat de que altres comunitats, barris i municipis vulguin realitzar el seu propi EDhack, amb nous reptes i noves solucions.
- Expositor de projectes (marketplace) on els #EDhackers van poder presentar de tu a tu les seves iniciatives a totes les persones i entitats assistents, especialment les del barri del raval, on estem intentant arrelar els projectes de cara al proper curs 18-19.
Si no vas poder assistir a l’acte i vols veure com va anar, en aquest vídeo trobaràs l’enregistrament sencer.