La Universitat de Girona i la Fundació Bofill reivindiquen una perspectiva antiracista en la lluita contra l’abandonament escolar
21/03/2025

Una col·laboració entre la Càtedra d’Anàlisi i Acció Antiracista i la Plataforma Zero Abandonament analitzarà el racisme en l’abandonament escolar i crearà una guia per l’àmbit municipal.
Els joves d’origen estranger abandonen més del triple que els joves de nacionalitat espanyola.
La Càtedra d’Anàlisi i Acció Antiracista de la Universitat de Girona i la Plataforma Zero Abandonament de la Fundació Bofill col·laboraran per incorporar una perspectiva antiracista en la lluita contra l’abandonament escolar prematur.
La col·laboració entre les dues institucions vol analitzar si el sistema educatiu racialitza les trajectòries educatives; és a dir, com condiciona les trajectòries educatives en funció de construccions racials i si genera camins diferenciats.
Preveu una recerca que identificarà com es té en compte la perspectiva antiracista en l'abordatge de l'abandonament escolar dels municipis, finançada per l’AGAUR (Agència de Gestió d'Ajuts Universitaris i de Recerca). L’estudi donarà lloc a una guia per orientar professionals i entitats municipals, ja que el món local és un agent clau en els processos educatius i la lluita contra l'abandonament escolar prematur de la societat catalana, que afecta especialment infants i famílies travessats pel racisme institucional.
La iniciativa s’ha presentat aquest 21 de març, Dia Internacional per l’Eliminació de la Discriminació Racial, a la Facultat d’Educació i Psicologia de la Universitat de Girona. La jornada ha partit de l’estudi “De l'abandonament a les trajectòries d'expulsió escolar”, de l'Institut de Recerca Educativa del Departament de Psicologia de la UdG.
Més concretament, la Càtedra i la Plataforma volen analitzar si les mesures per l’escola inclusiva estan contribuint realment a l’equitat, en quina mesura es tracen itineraris diferenciats i com, sota el paradigma de la inclusió i la interculturalitat, apareixen pràctiques assimilacionistes, integracionistes o segregadores, que acaben generant o reproduint formes de violència i expulsió escolar.
L’impacte de la migració en l’abandonament escolar prematur
Amb dades del 2024 (IDESCAT), els estudiants d’origen estranger abandonen més del triple que els joves amb nacionalitat espanyola (34,2% vs 10,1%). En el cas de la joventut gitana, que afronta a més a més una invisibilització històrica, l’abandonament ascendeix fins al 86,3% a tot l’estat (2022). A més a més, hi ha hagut un augment de denúncies per racisme a l’educació, des d’assetjament fins a casos en què la discriminació ve de les accions o protocols de la institució escolar (SOS Racisme, 2023).
Les oportunitats i la qualitat dels aprenentatges dels joves estan travessades per múltiples formes del racisme institucional. Migrar, o que hagi migrat la teva família, impacta en l'abandonament escolar. L’alumnat migrant té un 22% de probabilitat d'abandonar, les traves burocràtiques dificulten convalidar estudis, la llei d'estrangeria provoca un accés desigual a drets i serveis i els processos d'exclusió històrica provoquen marginalització econòmica i social.
Durant l’acte de presentació s’ha fet palès com aquesta racialització condiciona les trajectòries de la joventut gitana, afrodescendent, magrebina i sud-asiàtica. També s’ha denunciat la normalització de pràctiques com orientar els i les joves migrades, descendents de migrants i gitanes cap a l'FP.
L’Abandonament Escolar és un problema estructural a Catalunya
Malgrat la important reducció dels últims anys (al 2008 era del 32,9%), Catalunya té actualment un 13,7% d’Abandonament Escolar Prematur (AEP) segons l’Enquesta de Població Activa, una taxa que encara situa el país entre els que tenen pitjors dades d’Europa, per darrere també de la mitjana de l’estat espanyol (13%).
Així, mentre països com Portugal, Grècia o Irlanda han aconseguit reduir molt l’abandonament els darrers 10 anys i assoleixen amb escreix els objectius europeus, Catalunya no ha aconseguit en cap moment complir l’objectiu d’estar per sota el 10% el 2020 i es troba lluny d’arribar la fita del 9% al 2030. Catalunya també està per sobre la mitjana espanyol i a pràcticament 9 punts del País Basc (5%).

La Càtedra d’Anàlisi i Acció Antiracista de la Universitat de Girona
Promoguda per un grup de persones vinculades a l’antiracisme, tant des de l’àmbit acadèmic com des de l’activisme social, la Càtedra d’Anàlisi i Acció Antiracista de la Universitat de Girona neix en el context de les lluites antiracistes a Girona i Salt.
Pretén ser una eina útil al servei dels moviments socials a través de la sistematització d’informació en relació a la naturalesa actual del racisme per tal de generar incidència política en el sí de les institucions polítiques, culturals i/o acadèmiques, entenent que el racisme és estructural, i que per tant, està imbricat a les institucions d’aquest país, reproduint, mantenint i legitimant la seva violència.
La Plataforma Zero Abandonament de la Fundació Bofill
La Plataforma Zero Abandonament l’impulsa la Fundació Bofill, una organització dedicada al coneixement i l’acció contra les desigualtats a l’educació, i aplega 130 municipis i 54 entitats d’arreu del país. Treballa per reduir l'abandonament escolar prematur a Catalunya reunint ajuntaments, centres educatius, famílies i entitats socials per establir una estratègia integral a nivell local i comunitari. Aplega més de setanta municipis d’arreu del país.
L'objectiu principal de la plataforma és crear un sistema educatiu inclusiu, col·laboratiu i coordinat, que garanteixi oportunitats per a tothom, combatent factors com la manca de suport, les barreres econòmiques i la desorientació en la transició educativa i laboral.