Per què cal entendre millor l’abandonament escolar?
15/07/2016
L’abandoment prematur dels estudis afecta 1 de cada 5 joves catalans entre 18 i 24 anys, segons dades de l’Idescat (dades 2015). Les conseqüències d’abandonar els estudis són múltiples i diverses. Per citar-ne només alguna, n’hi ha que tenen a veure amb una situació de major vulnerabilitat davant el mercat de treball (podeu mirar-vos la recerca sobre nivell d’estudis i atur, precarietat o treball estable) o la menor probabilitat d’ascendir de classe social (vegeu els resultats d’aquesta recerca sobre el paper de l'educació en la mobilitat social).
Cal poder explicar les causes d’aquest fenomen per poder revertir-lo o, si més no, minimitzar-lo i poder-nos apropar als objectius d’Europa 2020, que marquen un màxim del 10%. Tot i que la recerca ja ha aconseguit analitzar l’abandonament des de diferents òptiques, fa falta posar la mirada en quins són els processos que fan que aquest abandonament es centri en determinats col·lectius, molt marcats per la classe social, el gènere i l’ètnia.
Interessats en explicar les causes de l’abandonament escolar, el Grup de Recerca GEPS-Globalisation, Education and Social Policies, va organitzar el maig passat un seminari internacional, com a acte de clausura de la recerca I+D+i ABJOVES.Aquesta recerca, de la que la Fundació Jaume Bofill és entitat patrocinadora observadora, l’han dut a terme durant els darrers quatre anys i s’ha centrat en estudiar l’abandonament escolar prematur a Espanya.
En el marc del seminari internacional, vam gravar uns petits vídeos perquè les idees principals que allà es van exposar puguin conèixer-se més enllà del propi seminari.
L’Aina Tarabini, de la Universitat Autònoma de Barcelona i directora del projecte ABJOVES, ens va explicar perquè cal estudiar l’abandonament educatiu. Veure el vídeo.
En Juan Manuel Escudero, de la Universitat de Múrcia, ens parlà sobre el paper que té l’escola en l’exclusió educativa de determinats col·lectius i persones. Veure el vídeo.
La Diane Reay, de la Universitat de Cambridge, i la Nicola Ingram, de la Universitat de Lancaster (Regne Unit), van parlar-nos de quin és el paper de la classe social i de la ètnia en els processos d’abandonament escolar. Veure el vídeo.
I la Marta Curran, de la Universitat Autònoma de Barcelona, va posar l’accent en el paper que té el gènere en l’abandonament escolar. Veure el vídeo.